אינני מומחה גדול בנדל"ן. היכולת שלי להעריך את ההלימה בין כוונותיו והחלטותיו של שר האוצר להתנהגות השוק בפועל מוטלת בספק. דבר אחד אני יודע: משה כחלון שם את עתידו הפוליטי על פתרון סוגיית הדיור בר-ההשגה. למעשה הוא חתם על כך מעין אמנה עם הציבור בכלל ועם בוחריו בפרט. 
 
יש לו מנדט, יש לו סיעה, יש לו ארגז כלים. יש לו את רשות מקרקעי ישראל, מינהל התכנון, קבינט הדיור וכמובן את משרד האוצר. נכון, עומדים לפתחו גם הרפורמות בבנקים, ניפוץ המונופולים וענייני התקציב השוטפים, אבל נדמה לי שבתחום הדיור והשגתו לזוגות צעירים לא תהיה לכחלון הזדמנות שנייה להותיר רושם ראשוני. יש רק כדור אחד בקנה. 
 
אולם, מבעל טור ותיק צריך לצפות גם לפתרונות ולא רק לקיטורים ולאזהרות, ולכן הנה "תוכנית בניהו": ייקחו שר האוצר ואנשיו את מפת ישראל ויסרקו את כביש 6 לאורכו ואת הקיבוצים הסמוכים אליו. בנוסף לכך, בשני קצוות הכביש - ביוקנעם ובמשמר הנגב - ישרטטו רדיוס של עשרה ק"מ אל רחבי עמק יזרעאל, בואכה הגליל התחתון ובאזור באר שבע, צומת שוקת והנגב המערבי, שם שוכנים עשרות קיבוצים. אנשי האוצר והמינהל יגיעו איתם להסדר על האדמות החקלאיות הצמודות למשבצת הפנימית של היישוב, ועל השטח שייקבע יבנו דירות במודל קבוע: על כל חצי דונם שתי דירות גן ושתי דירות גג בגודל 110-130 מ"ר. אף אחד לא קבע שבמרחב הכפרי צריך אחוזות ויחידות של חצי דונם לכל משפחה.
 
בדרך זו כולם יהיו מרוצים. ההליכים פשוטים ומהירים ומחיר הקרקע בין אפסי לנמוך מאוד ברוב האזורים (למעט בין גדרה לחדרה). הממשלה תשיג פיזור אוכלוסייה, חיזוק פריפריה, פתרון יעיל לזוגות צעירים ומשפרי דיור. הדיירים ירוויחו דירות חדשות צמודות לנתיבי תחבורה, תשתיות לאומיות ושיפור באיכות החיים. הקיבוצים ירוויחו מפתרון סוגיית הזכויות בקרקע הנמשכת שנים, מהרחבת האוכלוסייה וממתן שירותים לשכונות החדשות. המועצות האזוריות ירוויחו הגדלת אוכלוסייה והכנסות מארנונה, בלי לפגוע במרקם החיים הייחודי, ובא לציון גואל.

כשפרויקט לאומי כזה יתווסף למאמצים שכבר נעשים, יצליח שר האוצר להניח יסודות לפתרון לאומי ברמה הארצית ויוכל לבקש במערכת הבחירות הבאה "תנו לי לסיים את המלאכה". כעת הוא צריך להפעיל את "אגרוף המחץ", שיכלול, מלבדו, את השר יואב גלנט, את יאיר יצחקי, את רשות מינהלי הקרקע והתכנון, את שמוליק ריפמן יו"ר המועצות האזוריות, ואז יהפוך את הרעיון למציאות.