מאבקי השבת בירושלים נושאים אופי סוער כבר עשורים רבים. בסוף שנות ה־80 היה זה כביש בר אילן, נתיב תחבורה מרכזי שחוצה שכונות חרדיות ושהיווה עילה להפגנות סוערות, שגלשו לעתים לאלימות.



שנים ארוכות נהגו המפגינים החרדים להגיע בהמוניהם לכביש. תוך קריאות קצובות "שאבעס", "שאבעס", הם היו חוסמים את הכביש. זה היה האות למאות שוטרי יס"מ, שהיו נערכים במעלה שכונת רמת אשכול כבר משעות הבוקר, לפזר את המפגינים בכוח. רכבי פוסטה של שירות בתי הסוהר היו מתמלאים בעשרות עצורים שהובלו אחר כבוד למגרש הרוסים, וכל הבלגן היה מתפזר רק בצאת השבת, עד לשבוע הבא.



המאבק ההיסטורי על חסימת כביש בר אילן הסתיים בפשרה שמחזיקה מעמד עד היום, שלפיה הכביש ייסגר למעבר כלי רכב בשעות התפילה. זו הייתה הפעם האחרונה שבה נרשם ניצחון במאבק על צביונה הדתי של ירושלים באמצעות הפגנות אלימות. בהפגנות הסוערות שנערכו ב־2009 בניסיון למנוע את פתיחת חניון קרתא, הפגין ראש העיר ניר ברקת עקשנות ועמידה בלחץ. לאחר שהנושא הגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי בבירה, הכריע השופט יוסף שפירא כי על החניון לפתוח את שעריו בשבתות ובחגים, וברקת יכול היה לרשום נקודה לזכותו במאזן הכוחות בין התושבים החרדים לחילונים בירושלים.


אם נראה היה שהציבור החרדי איבד עניין במאבקי שבת, בשבועות האחרונים סיוט חדש רודף את העסקונה הפוליטית בירושלים. פתיחתו בשבת של מתחם יס פלאנט בשכונת ארנונה בבירה, הרחק מריכוזים חרדיים מוכרים, לא גרמה בתחילה למהומות, אלא שמספר כלי תקשורת חרדיים הסתערו על הנושא והובילו לפתיחת מאבק שבת חדש ומשמעותי, שהופך לכאב הראש התורן של פרנסי העיר.



"השעמום בשבתות הארוכות של הקיץ גורם לציבור גדול לצאת למאבק שההיגיון סביבו כלל לא ברור", אומר גורם חרדי בעיריית ירושלים, "בדרך כלל עורכים הפגנה באזור שבו מחללים את השבת, כאן ההפגנה מתקיימת קרוב לאזורי המגורים החרדיים ולא למתחם הקולנוע".



פרנסי המגזר החרדי מוצאים את עצמם בדילמה אמיתית בין שתי גישות סותרות. האחת מבקשת לקדם את המחאה במלוא העוצמה מתוך אמונה שחשוב לשמור בכל מחיר על צביונה היהודי־דתי של ירושלים. "צריך להסכים על זה שירושלים היא לא עוד עיר כמו כל הערים בעולם, ולכן צריך להבין שיש בה רגישות מיוחדת לחילול שבת בפרהסיה", אומר חבר העירייה.



מנגד קיימת הגישה הפרקטית, שמוצאת אחיזה בקרב לא מעט גורמים חרדיים מרכזיים בבירה. "מה אכפת לנו אם בשכונת ארנונה יעבדו בתי קולנוע?", אמר אחד מחברי המועצה החרדים, "אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה ולרצון טוב מצד ראש העיר בדברים שחשובים יותר לציבור הבוחרים שלנו מאשר מתחם יס פלאנט. מאבק שבת חדש, שעלול להוביל אותנו לפרישה מהקואליציה, עלול לעצור את ההישגים שאנחנו עומדים להשיג לטובת המגזר החרדי בירושלים".


בלשכת ראש העיר ניר ברקת עוקבים בדריכות אחר המשבר ומנסים למצוא את הדרך להיחלץ ממנו במינימום נפגעים. כריכוך למגזר החרדי החליטה העירייה לפעול, מעכשיו לעכשיו, כדי לאכוף את הסטטוס קוו במרכז העיר ירושלים, והוציאה מכתב דרישה לשמונה מרכולים במרכז העיר לסגור לאלתר את פעילותם בשבתות ובמועדי ישראל. מתברר שלפי ברקת, גם לשבת יש מחירון. מתחם קולנוע אחד בפאתי העיר שווה שמונה מרכולים קטנים במרכזה. בעלי המרכולים כבר הודיעו שיגישו עתירה משפטית נגד ההחלטה.



בינתיים ברקת ממשיך לחזק את הקואליציה העירונית בראשותו במהלך מפתיע. אחרי שהיריבות המרה בינו לבין משה ליאון שיסעה לגזרים את האחדות החרדית בירושלים בבחירות האחרונות, הצטרף יו"ר סיעת הליכוד־ביתנו וחבר מועצת העיר ירושלים לקואליציה העירונית ולסיעתו של ברקת, שתיקרא מעתה "ירושלים תצליח - הליכוד".



מלבד החיזוק שהוא מעניק לניסיון עתידי של ברקת להתמודד על ראשות הליכוד, החיבור מחזק את המשילות של ברקת בקואליציה העירונית. אם היה מי שחשב שליאון יבקש לבנות את עצמו כמועמד לראשות העיר בבחירות הבאות, מתברר שכרגע לא נראה שמישהו מאיים על ברקת בדרכו לקדנציה נוספת או לפוליטיקה הארצית.



מי שיכול להרגיש מתוסכל מהעניין הזה הוא חבר הכנסת משה גפני, שותף בכיר בברית הפוליטית הכושלת להמלכתו של ליאון לראשות העיר ירושלים. "סברנו שברקת איננו מתאים להיות ראש העיר ירושלים כי הוא מקדם את החילול שלה", אמר גפני בראיון לרדיו "קול ברמה", "ירושלים מאוד מתחלנת בקדנציה של ברקת. מי שצריך לשאול את עצמו על זה הם אלו (הקבוצות החרדיות - ח"ג) שלא תמכו במשה ליאון והלכו באופן עצמאי עם ניר ברקת. מה שברקת אומר, שהסטטוס קוו נשמר, זה לא נכון".



גפני טיווח ישירות גם את היועצים החרדים בלשכתו של ראש העיר, "מי שעושה לו את הכי הרבה נזק, אלו היועצים החרדים שנמצאים לידו, שרוצים להנציח את המחלוקת עם הציבור החרדי. מזה הם מתפרנסים. הם מייעצים לו עצות אחיתופל, הם נושאים באחריות. ברקת צריך להאשים את עצמו שהוא מחזיק לידו אנשים כאלה, שמתקראים חרדים ועושים לציבור החרדי נזק כבד".



בדברים שאמר בראיון לכלי התקשורת החרדיים התייחס גפני גם לאפשרות שבה יפרשו החרדים מהקואליציה בירושלים. "אני תמיד בעד דיאלוג, אבל אני לא חושב שברקת מדבר עם כולם, ולכן הוויכוח גולש לרחוב במקום שיהיה בתוך העירייה. אני אומר חד־משמעית: יש חילול שבת בירושלים שהולך וגובר וצריך לעשות את הכל כדי לעצור את זה".