שופטי בג”ץ החליטו אתמול שחסל סדר קומבינות. אם יעקב ליצמן רוצה לכהן בתפקיד שר הבריאות, עם כל הסמכויות, יתכבד ויסב אחר כבוד לשולחן הממשלה כשר מן המניין. 



נקל להבין שהבשורה הזו מתאימה לליצמן כמו כפפה ליד. אם לא תהיה תקלה של הרגע האחרון, כבר בחודש הקרוב יכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן רשמי על המינוי. באופן מסורתי נמנעו ביהדות התורה, בניגוד לעמיתיהם החרדים מש”ס, ליטול תפקידי שרים בממשלה. הרעיון מאחורי הסירוב המסורתי נעוץ בכך שלשר יש אחריות כוללת על כל פעולות הממשלה שהוא חבר בה, ובכלל זה מעשים הנוגדים את ההלכה היהודית.

אבל כמו בדילמה של הרופאים שטיפלו בשובת הרעב המפורסם מוחמד עלאן, נראה שערך החיים (הפוליטי) של שר בתפקיד בכיר בממשלה גובר על עקרונות אידיאולוגיים שהנחו את הפוליטיקאים החרדים עד עתה.
 
כבר אמש מיהר ליצמן לדווח על החלטת שופטי בג”ץ לפטרונו, האדמו”ר מגור, שצפוי להורות לו לא להתפטר מתפקידו. הנושא "ייחתך" באופן רשמי עם כינוס ישיבת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, שתידרש פורמאלית לסוגיה.
 

רק דבר אחד יכול להתברר בסופו של דבר כטעות מבחינת יהדות התורה. עד היום, בכל קואליציה, היה תפקיד יו”ר ועדת הכספים מועבר למפלגה האשכנזית באופן מסורתי. “אנחנו לא יכולים לקחת תפקיד של שר ולכן, אם לא נקבל את ראשות ועדת הכספים, לא יהיה לנו שום תפקיד מרכזי ומשפיע בקואליציה”, הסבירו ביהדות התורה. ההסבר הזה עלול להפוך בקרוב ללא רלוונטי, ועמו אולי גם ה”קביעות” שקיבלו אנשי המפלגה בתפקיד.