כמו שהממשלה הזאת מתנהלת היום, נראה שלא למדה, בין השאר, גם את לקח מלחמת יום הכיפורים. להזכיר למי שקרא, שמע וראה יותר מדי כתבות בסבב הנהי האחרון: לא "ההפתעה" דפקה אותנו. זאת ממשלת ישראל שהחליטה בראש קר ללכת למלחמה. לספוג את המכה הראשונה במקום ללכת למשא ומתן על שלום תמורת שטחים עם סאדאת, שהיה מגובה באמצעי לחימה ודיפלומטיה סובייטית. כך בדיוק ממשלת נתניהו מסרבת להבין את משמעות כניסת הרוסים לסוריה ואת משמעות הדרישה הכלל־ערבית למשא ומתן על הסדר עם הפלסטינים. 



הגדה והרצועה הן לא מצרים, אבל הבעירה שם עשויה להדליק גם את החזית הצפונית. גאוני יום כיפור אמרו שסאדאת לא יפתח במלחמה ללא מטרייה אווירית, והגאונים של היום אומרים שחיזבאללה לא יכול לנהל מלחמה בשתי חזיתות ושסוריה לא מסוגלת להגיב על תקיפות חיל האוויר. אלא שלא מדובר באותה מלחמה. היום זאת מלחמת טילים ורקטות, כאשר הרוסים בסוריה הם העורף הצבאי והלוגיסטי של "ציר הרשע" – איראן, סוריה וחיזבאללה. 
 
אני מקווה שאף אדם סביר לא לוקח ברצינות גדולה מדי את שיחת פוטין ונתניהו. לשני אלה, פוטין ונתניהו, אין עצם ישרה אחת בגופם. הם לא מאמינים זה לזה, ואין אדם סביר שמאמין לשניהם. ה"תיאום" שכביכול סוכם עליו הוא קשקוש גמור. פוטין נחוש בדעתו לתקוע יתד מזרח־תיכונית גם אם זה יעלה לו בחיילים, וממש לא אכפת לו אם ייפלו טילים בישראל, סוריה ולבנון. 
 

העניין של ממשלת נתניהו בנעשה בסוריה הוא לא "להגן על ישראל" מפני ציר הרשע, אלא להמשיך ולהחזיק ברמה ולהמר על סוריה פוסט־אסד. כרעיון וכשאיפה זה הדבר הנכון לכל ישראלי, שמאל או ימין, אלא שזה חסר סיכוי. אם לא אסד, יהיה עלאווי אחר. 
 
כאשר חיל האוויר תוקף עמדת תותחים סורית בפתחת קונייטרה לטובת המורדים באסד (התירוץ הוא ירי שזלג), זהו משחק באש. או בניסוחו של שר הביטחון: "הנפילות בשטח ישראל כתוצאה מירי תותחי צבא סוריה המעורבים בקרבות שם הן הפרת ריבונות וחציית קו אדום. לא נעבור בשתיקה". אם היינו במצב דיבור עם אסד, ניתן היה אולי להגיע להבנה על פינוי בתוך 99 שנה. במצב של מחר, כאשר האזור יירגע, אין סיכוי קלוש שאסד, יורשו או המורדים יוותרו על סנטימטר אחד ברמה. 
 
לא ברור מה קורה כיום בשיחות החשאיות הביןֽ־מעצמתיות. ניתן להבין שאירופה לפחות מיישרת קו עם פוטין. אנגלה מרקל, שמיליון פליטים כרוכים על צווארה, כבר הצהירה בפומבי ש"צריך לדבר עם אסד". האמריקאים, אחרי כישלון התמיכה במורדים, מחשבים מסלול מחדש. ג'ון קרי והנשיא אובמה מנהלים דיאלוג אסטרטגי פתוח עם פוטין והאיראנים. ומבחינת ישראל? שיישרף העולם. לממשלה הזאת יש חשבונות משלה.