בימים טרופים אלה, ובעת כתיבת שורות אלו, אנחנו מסיימים את החלק הראשון של הקמת מטה חברת ClicksMob הישראלית בדאון־טאון סן פרנסיסקו, ורואים בכך לא פחות מאשר את הקמתו של מפעל ציוני. הקמת המטה הייתה כרוכה בטיסה לאורכו של חצי גלובוס כדי לגייס מספיק עובדים, שכן הקרב על המוח הישראלי בהייטק הפך לאגרסיבי, והביקוש עולה על ההיצע. אלא שלא משנה כמה השוק שם ענק, והעובדים חייכנים וממושמעים, עדיין אין תחליף למוח הישראלי שהביא אותנו עד הלום.



שם, בסן פרנסיסקו, "אינתיפאדת הצעירים" לא נמצאת בראש כותרות היום. אבל אף שהיא לא מכה גלים בין פאלו אלטו ליוניון סקוור, אינתיפאדת הסכינים רעה לישראל. לא רק בהיבט היומיומי, אלא גם בהיבט ההסברתי. השלכותיה שליליות, בין היתר כי היא מצמצמת את המציאות הישראלית העשירה לצמד המילים הללו: "אינתיפאדת הצעירים". בדיוק כמו שלפני זמן קצר המציאות הישראלית, כפי שהצטיירה בשיח הציבורי הבינלאומי, צומצמה ל"איום האיראני". 
 
ClicksMob, שהוקמה בינואר 2013, היא חברה שממומנת באופן מלא על ידי מייסדיה. החברה, שהפכה לרווחית כבר בחודש השלישי להקמתה, אימצה את מודל ה"שיווק שותפים" (Affiliate Marketing),   ויישמה אותו על תחום המובייל הנמצא בצמיחה. למרות ההתעניינות התקשורתית המוגבלת בחברה, ההתעניינות היומיומית בה ברחבי העולם היא אדירה.

אלא שבמקום להשקיע את מרב המאמצים בגיוס אנשים ובביצוע הרילוקיישן, אנחנו – עובדי החברה - מוצאים עצמנו מחליפים באין ברירה את מדינת ישראל בתור נציגי ההסברה שלה. במקום להשקיע את כל מרצנו בעבודה מול מאות ספקים, לקוחות וחברות, אנחנו מוצאים את עצמנו מנהלים קו הסברה מהחזית לאומה שהיא גדולה מכדי להכיל. לפתע אנחנו כבר לא רק חברת הייטק, אלא סנגוריה של מדינת ישראל, ומי שפועלים בחסותה ובשליחותה. אפשר היה לחשוב שהמדען הראשי מממן לנו את השהייה.
 

 כך למשל, אנחנו מייצגים את המדינה כשמנכ"לית החברה חן יהב לבנון מרצה לעמותת "גירלז אין טק", המשלבת נשים מרחבי העולם בעולם ההייטק, או כאשר אנחנו מראיינים סטודנט מעוד קמפוס אנטי־ישראלי למשרה כזו או אחרת, או כאשר אנחנו מסבירים את המצב הגיאו־אסטרטגי בארוחת ערב עם חברים חדשים או עם לקוחות או עם הקולגות מחברות מקבילות או בכנסים. במקום לפתח את הקשר בין החברה שלנו לבין השוק האמריקאי, הסיני, היפני או הקוריאני, אנחנו ממלאים את הוואקום שמותירה המדינה בהסברה הלא קיימת לפעמים. לעתים נדמה כי עולם החברה הפך לצר מאוד - נטל שניתן להניח שחברות במדינות אחרות אינן מתמודדות עמו.
 
אין ספק ש"אינתיפאדת הצעירים" מחלחלת מחוץ לגבולות הארץ לא רק במהדורות החדשות הבינלאומיות, אלא גם בתפקיד שנדרש מכל אחד מאיתנו השוהה או עובד בחו"ל. כולי תקווה שננצח בשתי החזיתות – בשטח ובהסברה גם יחד. 
 
הכותבת היא ראש מחלקת מרקטינג בחברת ClicksMob