החלטת סגן הנשיא ג'ו ביידן שלא להצטרף למרוץ הדמוקרטי למועמדות לנשיאות 2016, היא החלטה נבונה, מפוכחת ומעידה על  כושר ראות ואבחנה חדים.

החלטתו של ביידן לא רק תיתן רוח גבית למועמדותה של הילארי קלינטון ולא רק תחזק במידה רבה את סיכוייה להשיג את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות – אלא תתרום הרבה להעצמת סיכוייה לנצח בבחירות הסופיות לנשיאות ולכהן כאישה הראשונה שהיא הנשיאה של ארה"ב.
 
סגן הנשיא ביידן הוא דמות פוליטית ותיקה, מוכרת ואהודה מאוד בזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב, היא מוערכת מאוד בקהילה הבינלאומית והיא נציגה אמריקאית בכירה, נערצת ומבוקשת בבירות העולם החופשי. ביידן, שכיהן כסנטור דמוקרטי יותר משלושה עשורים, נחשב כפוליטיקאי איכותי, והוא אולי מאחרוני המחוקקים הרציניים שבפעילותם הפוליטית והחוקתית חשבו ראשית כל ומעל לכל על טובת המדינה ואזרחיה מאשר על אינטרסים אישיים או על התעמתות עם יריבים רפובליקנים.
 

ביידן הוא מטבעו איש חיובי ואופטימי. לאחר שבועות של התלבטויות הוא פשוט הבין וקלט כי הוא לא שייך לזירת המרוץ הנוכחית, שהמתמודדים הרפובליקנים העניקו לה אופי מרושע, עימותי ושטחי להבהיל. ביידן הבין כי המרוץ הנוכחי הוא לא המקום בשביל פוליטיקאי רציני עם ניסיון עשיר וקריירה מפוארת.
 
ביידן ניסה כוחו פעמיים בהתמודדות על מועמדות מפלגתו לנשיאות: בשנת 1988 ושוב ב־2008. בשתי הפעמים הוא נכשל ונפלט מהמרוץ. מול שיעורי התמיכה הגבוהים שמקבלת הילארי קלינטון, ביידן חשש ובצדק שקלינטון בנתה ויצרה בסיסי תמיכה חזקים. להערכתו, גם הפולמוס סביב השימוש הפרטי שעשתה בדואר האלקטרוני וגם השימוע הצפוי לה בקונגרס על פיגוע הטרור בשגרירות האמריקאית בבנגזי ב־2012, שגרם למותו של השגריר, לא יפגעו באופן משמעותי בסיכוייה להשיג את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. לכן העדיף שלא להצטרף למרוץ ולהסתכן בהפסד שלישי.
 
החלטתו של ביידן להישאר מחוץ להמולת המרוץ לנשיאות היא גם מסר לצמרת המפלגה הרפובליקנית ובמיוחד למתמודדים הרפובליקנים, ואולי התרעה אחרונה - חזרו לעשתונותיכם. אתם  לא רק מגחיכים את עצמכם ועושים ממפלגתכם לעג וקלס, אלא פוגעים ועולבים במוסד הנשיאות, מחבלים במעמדה של ארה"ב כמעצמה עולמית, מפיצים פסימיות ונבואות זעם לעתיד. פרישתו של ג'ו ביידן מהמרוץ היא מכה ניצחת לטראמפיזם.