שר האוצר הקודם דגל בדפוס קבוע: להכריז על מהפכה שלא נראתה כדוגמתה בהובלתו, לגרוף התנגדויות מכל עבר ולבסוף להותיר את המצב ללא כל שיפור. דוגמה מצוינת היא הפחתת המיסוי על יבוא עגלים חיים. לפני כשנתיים החליט יאיר לפיד להוריד את המס על עגלים המיובאים מאוסטרליה ומאירופה.



נאמני בעלי החיים נזעקו ומיהרו לשטוח את סיפורם של הגורים המושלכים למים משלא צלחו את תלאות הספינה הדחוסה. לפיד בשלו, התעקש להוריד את העלות לצרכן. התוצאה לא איחרה לבוא, ואכן בשנה האחרונה עלו מחירי בשר הבקר ב־11%.



בכל הנוגע לשוק הבשר, משה כחלון צועד בנעלי קודמו. לפני כשלוש שנים, על רקע משבר בענף, הצליחו מועצת הלול והממשלה לבלום את מגמת הפרישה של מגדלי עופות קטנים מהתעשייה בזכות הסכם רגולציה שקול. משרד האוצר מבקש לבטל את ההבנות ולחדש את תנועת השוק לידי מספר מצומצם של בעלי הון.

נסיקה במודעות לפגיעה הקשה בבעלי החיים בתעשיית הבשר, יחד עם ההשלכות הסביבתיות שלה, הביאו לירידה בצריכת הבשר בישראל. אם לצרף לכך את יוקר המחיה, קל לשער מדוע מצא עצמו שוק העוף מול עודפי היצע כבר לפני כשלוש שנים. 
 
תרנגולים רבים גודלו ונשחטו רק כדי למלא את אתרי הפסולת בזבל אורגני חסר שימוש. לולנים מצאו עצמם חסרי רווח ובחרו להחליף עיסוק. מכאן עמד הענף לקראת התכנסות לידיהם של כמה בעלי הון, שיכולים להרשות לעצמם לשווק בעודף.
 
מועצת הלול, המנוהלת על ידי הלולנים והממשלה, השכילה למצוא פתרון הוגן לכל הצדדים – רגולציה המבטיחה את התאמת הייצור לביקוש בפועל. הלולנים צמצמו באופן מתואם את הייצור משישה לחמישה מחזורי גידול בשנה, ובכך תמה הצפת המרכולים בעשרות מיליוני אפרוחים מיותרים.
 
מוצרי מזון טריים מתבלטים בחיי מדף בני ימים ספורים עד כמה שבועות בלבד, לפיכך עודפי מזון הופכים במהרה לפסולת ואינם נמכרים כעבור חודשים במסגרת חיסול המלאי. 
 
אפרוחים רבים מתים עוד בלול מהתייבשות ומרעב, משהתקשו לפלס בגופם המנופח את דרכם לכלי המים והמזון. תחקירים עיתונאיים חשפו המתנה מיותרת של שעות בכלוב המשאית הצפוף והתנהגות ברברית במשחטה. גם חובבי הבשר יסכימו שאין הצדקה לענות כך עשרות מיליוני בעלי חיים, בידיעה שנולדו כדי להיזרק לפח, בשם התחרות החופשית.
 
ל דיניות האוצר בנושא מוצרי מזון השלכות הרות גורל על הסביבה ועל בעלי החיים. בעידן שבו אזרחי ישראל מגלים אחריות סביבתית ומוצרים רבים מופיעים בגרסאות ירוקות יותר, המשרד לא יכול להיות עיוור למשמעות האקולוגית של החלטותיו. בבסיס הרפורמה בשוק בשר העוף עומד חטא – כלפי בעלי החיים, כלפי הסביבה וכלפי עצמנו.
הכותב הוא פעיל למען בעלי חיים