הדעות חלוקות: האם ממשלת ישראל הפקיעה 1,500 או 2,342 דונם סביב ורד יריחו. כשדנים באופי המהלך, בעולם לפחות הדעות אחידות: הוא דורסני, הוא גזעני והוא לא מתיר סיכוי לתהליך השלום הנשען על ההנחה של שתי מדינות מערבית לירדן. 

מזכ"ל האו"ם "הביע דאגה" ("הביע דאגה"?! איפה מנסחים את השטויות הדיפלומטיות האלה, בפולין? "עין לא עצמתי, כל כך דאגתי לך. איפה את מסתובבת כל הלילה ועוד עם הפרצוף הזה?" זה בפולנית. עיניו המלוכסנות של מר באן קי מון מוכיחות שוב שפולין משתלטת על העולם כולו). ובכן, באן קי מון הבהיר לנו ולעולם, בעקבות ההכרזה על הקרקעות כעל אדמות מדינה, כי זה לא הזמן ובטח לא המקום לעשות את הצעד הנפשע הנ"ל. 
"הצעד שנקטה ישראל בגדה המערבית הכבושה הוא מכשול לשלום ולפתרון שתי המדינות", אמר המזכ"ל והוסיף נזיפה על כך שקיומן של ההתנחלויות מנוגד לחוק הבינלאומי, והפקעת הקרקעות מעידה שישראל רוצה "לקדם את שליטתה בגדה המערבית". כלומר, לשמור את בקעת הירדן בידיה.  

אבל המזכ"ל הוא לא היחיד שהמעשים המגונים של ישראל מדירים שינה מעיניו. גם מחלקת המדינה האמריקאית לא רווה נחת לאחרונה מהמעשים הנפשעים של עושי דבריה במזרח התיכון. "אנחנו מתנגדים בתקיפות למהלכים שעלולים להאיץ את הרחבת ההתנחלויות", מסרו מהדוברות של מזכירת המדינה האמריקאית, "אנו מאמינים שזה לא תואם את פתרון שתי המדינות ומציב סימן שאלה בנוגע למחויבות ממשלת ישראל לעיקרון". 
אתם צודקים, זה ממש לא תואם. שום דבר לא תואם את הפתרון הזה. לא המשך ההסתה נגד יהודים, לא הרציחות, לא הטרור, לא החינוך בבתי הספר, לא תוכניות הטלוויזיה, לא התבטאויות המנהיגים. גם לא העובדה שרוצחי יהודים מקבלים כיכר על שמם וקצבת שהיד לכל המשפחה, או העובדה שבכל פתרון עתידי הערבים יוכלו לירות עלינו ועל ערינו טילים, כמו שהם עושים מעזה. לא תואמת את הפתרון גם העובדה שבבחירות הדמוקרטיות האחרונות שנערכו בישראל (ובאלו שלפניהן, ובאלו שלפניהן ובאלו שלפניהן), העם היושב בציון בחר שלא לחלק את ארץ ישראל ולא לתת נתחים ממנה לאויב. 
אבל כרגיל, אנחנו שוכחים, או מתביישים, או נזהרים, או מנותקים מעצמנו עד כדי כך שאנחנו לא אומרים את העיקר, את הסיבה האמיתית. אנחנו לא רוצים שתקום מדינה פלסטינית בצד הזה של הירדן לא בגלל הערבים, אלא בגלל היהודים. זאת הארץ שלנו. אנחנו אוהבים אותה. נלחמנו בשביל לחיות כאן, הקמנו כאן יישובים. זה שלנו. משום שאלוהים הבטיח לנו, משום שב־1967 התקיפו אותנו וכבשנו אותה. 
צר לי על האי־נוחות, באן, ואני מצטערת שאנחנו מדירים שינה מעיניו של ג'ון קרי, אבל זה לא ילך, הפתרון הזה. זה פוגע בנו שאתם ממשיכים להציג את זה כאילו זאת האפשרות היחידה. זה לא נעים לנו, כמו שאומרים בגן. זה פוגע באמונה שלנו, הטוענת שאלוהי אברהם, יצחק ויעקב הבטיח את הארץ הזאת לאברהם, יצחק ויעקב קומפלט כולל הכל. אז עד שיהיה לכם רעיון יותר טוב - קחו נומבון. חבל שתדאגו לחינם.
"מהרסיך ומחריביך ממך יצאו", אמר הנביא ישעיהו והתכוון בדבריו גם לישראלים שנטלו חלק בשבוע האפרטהייד, לאו דווקא כמפגינים כנגדו. למשל ארגון "זוכרות" השתתף בתחילת החודש בפסטיבל סרטי הנכבה הנחשק באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. לא סתם השתתף, ממש הביא ארבעה סרטים באורך מלא ועוד חמישה קצרים, שיספרו כמה אנחנו פושעים. 
מציון יצאה גם תורה גדולה בדמות מרצים המוציאים דיבתנו, כגון אילן פפה שהוזמן על ידי סטודנטים למען צדק בפלסטין או ד"ר אורי דיוויס, שנסע לדרום אפריקה כדי ללכלך על הדמוקרטיה היחידה בשכונה, ומגדיר את עצמו כפלסטיני עברי אנטי־ציוני בעל עבר יהודי. ואלו רק מקצת הדוגמאות.

אורי אורבך. צילום: מרק ישראל סלם
אורי אורבך. צילום: מרק ישראל סלם
אורי אורבך, החסר כל כך, התייחס באחד מנאומיו בכנסת לפסוק הזה - "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" - שלצערנו אנחנו משתמשים בו הרבה מדי. הוא טען שאולי לא צריך לחוקק חוק האוסר על התבטאויות כאלה, אבל מותר לגמרי להיגעל מהאנשים הנושאים אותן. "אם חברי כנסת ערבים ואם אזרחים ישראלים, שהקריירה שלהם היא לתקוף את מדינת ישראל - ולא מדובר על ויכוח על הכיבוש בפיהם או על זכותנו על הארץ, שזה הוויכוח שאנחנו מנהלים פה בעוצמות גדלות או קטנות לפי העניין - אלא אנשים שזו אובססיה אצלם לתקוף את ישראל ולהציג אותה כמדינת אפרטהייד, כמדינה שכובשת שטחים לא לה, שזה אנחנו שומעים פה חדשות לבקרים. אלה אנשים שמטילים ספק ומתנגדים לעצם זכותה של מדינת ישראל להתקיים, וגם להתקיים כמדינה יהודית. כשאתה רואה אנשים כאלה מבני עמך, יהודים, שזה עיקר עניינם בעולמם, אתה לא יכול שלא לחשוב על הוורסיה המוכרת יותר של הפסוק - מהרסיך ומחריביך ממך יצאו... 
"אני לא חושב שאפשר באמצעות חקיקה להילחם במישהו ומשום שהוא יהודי אסור לו להגיד כך וכך או לארגן חרם על מדינת ישראל, אבל אני חושב שכן יש מקום להביע את תחושת הסלידה והגועל מאנשים יהודים, מבני עמך, שהמלחמה העיקרית שלהם היא נגד בני עמם".