לפני יותר משלושה חודשים התקשר הרמטכ"ל גדי איזנקוט לעבדאללה מלך ירדן - כך פרסם לאחרונה אתר החדשות הבריטי "מידל איסט איי", שמסקר את המזרח התיכון. בשיחה ביקש רא"ל איזנקוט כי ירדן תיצור קשר עם צבא רוסיה ותתאם עמו מהלכים הקשורים למלחמה בסוריה, כדי למנוע סכנת התנגשות בין שני הצבאות, מה שנקרא דה-קונפליקט, כך על פי הפרסום.

על דבר השיחה סיפר עבדאללה מלך ירדן בפגישה עם קבוצה של 11 סנאטורים וחברי בית הנבחרים אמריקאים, כולם בכירים או ראשי ועדות, בביקורו בוושינגטון ב־11 בינואר. אף שהדבר לא נאמר בפגישה, אפשר להעריך כי העצה של איזנקוט לירדן ניתנה לאחר שקודם לכן הקימה ישראל בעצמה מנגנון תיאום עם רוסיה, כדי למנוע חיכוכים והתנגשויות בפעילות של חילות האוויר של המדינות.
פרטים מלאים מאותה שיחה הגיעו לידי אתר החדשות הבריטי "מידל איסט איי" שמסקר את המזרח התיכון, בעריכת העיתונאי הוותיק והמנוסה דיוויד הרסט. "בדקנו את אמיתות הציטוטים משיחת המלך עם מגוון של מקורות בריטיים צבאיים ודיפלומטיים ומומחים נוספים", אומר הרסט ל"מעריב־סופהשבוע", "ואין לנו ספק באותנטיות של הדברים".

הדברים שהשמיע המלך בפגישה ושהגיעו לידיעתנו מאפשרים הצצה נדירה לקשרים המיוחדים שיש לישראל עם ירדן. למעשה - בהסתמך על מה שהיה ידוע קודם לכן מפרסומים בעולם, אך ביתר שאת כעת - ישראל וירדן הן בעלות ברית לאינטרסים משותפים. לא רק מנהיגים ופקידים בכירים, אלא גם מפקדים בצבא כמו הרמטכ"ל, מקיימים קשרים עם עמיתיהם מירדן בנושא הגבולות המשותפים. שתי המדינות, כך עולה מדברי המלך, מתאמות ביניהן מהלכים צבאיים, בוודאי בכל הקשור בסוריה.  
לפי המלך עבדאללה, לאחר השיחה עם איזנקוט "יצרנו קשר עם הרוסים, ופוטין שלח אלינו שליח מיוחד". ואולם לפני שהמלך נפגש עם השליח הרוסי, הוא זימן לארמונו בעמאן להתייעצות את ראש המוסד "ודנו ברעיון כיצד להעמיד את הרוסים במקומם". המלך לא נקב בתאריך שבו הוא נפגש עם ראש המוסד, ולכן קשה לדעת אם היה זה עם תמיר פרדו או מחליפו יוסי כהן, שנכנס לתפקיד ב־6 בינואר 2016, כמה ימים קודם לביקורו ולשיחותיו של המלך בוושינגטון.

נשיא רוסיה פוטין. תיאום ירדני-ישראלי-רוסי סביב סוריה. צילום: רויטרס
מלכי ירדן - בעבר חוסיין וכיום עבדאללה - נפגשים מעת לעת עם ראשי המוסד, כפי שהעידו בעבר שבתי שביט, אפרים הלוי ודני יתום. אפשר לשער שארמון המלך בעמאן לא היה זר גם למאיר דגן, שהלך לעולמו בחודש שעבר. הקשרים המיוחדים עם ירדן בכלל ועם המלך בפרט הם נכס חשוב למוסד, כמו לשאר מערכת הביטחון וצה"ל, עוד משנות ה־60, עשורים לפני ששתי המדינות חתמו על הסכם השלום ב־1994.
על פי המלך, "כאשר אנו מדברים על הדרום (הכוונה לדרום סוריה ומשולש הגבולות עם ירדן וישראל - י"מ) אנו מדברים במשותף (הכוונה לירדן וישראל - י"מ)". במילים אחרות, כשישראל מתאמת עמדות עם רוסיה, היא לא עושה זאת רק בשמה אלא גם בשם ירדן ולהפך. כשהמלך מדבר על כך עם הרוסים הוא "מדבר בשם הישראלים", כלשונו.
במהלך פגישתו עם חברי הקונגרס גילה עבדאללה כי מטוסי קרב רוסיים טסו כדי לתצפת ולרגל אחר מערכות ההגנה של ישראל. בהקשר זה ראוי לציין כי ראש המטה המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון עמוס גלעד חשף, כחודש וחצי לפני ביקור המלך בוושינגטון, מידע שמקבל עתה משמעות נוספת. גלעד אמר אז כי מטוסי קרב רוסיים חדרו לשטח ישראל. לדברי גלעד, בניגוד לנשיא טורקיה ארדואן שהורה לחיל האוויר של ארצו להפיל מטוס רוסי שלכאורה חדר לשטחו, ובעקבות זאת הסתבך עם פוטין, החליטה ישראל למחול על עלבונה ועל הפרת ריבונותה.
עם זאת, על פי עבדאללה התקרית או התקריות של חדירת מטוסים רוסיים לשטח ישראל והתקרבותם לגבול ירדן, לא עברו בלי תגובה. הוא סיפר כי במקרה אחד התקרבו מטוסי קרב רוסיים לגבולות ישראל וירדן, אך הפעם הם נתקלו במטוסי קרב ישראליים וירדניים מדגם F-16, "שפעלו במשותף במרחבים האוויריים של ישראל וירדן". לפי הדיווחים, עבדאללה ציין כי "הרוסים הוכו בהלם והבינו שאינם יכולים להתחיל איתנו" (קרי עם ישראל וירדן). 
בעבר התפרסמו דיווחים בתקשורת הזרה על שיתוף פעולה בין חילות האוויר של שתי המדינות. לפי אחד הדיווחים, בשל שטחה הקטן של ישראל, מטוסי חיל האוויר שלה מורשים לטוס ולהתאמן בסמוך לשמי ירדן. לפני כמה שבועות התפרסם כי מטוסי חיל האוויר של ישראל וירדן טסו יחדיו לתרגיל משותף בארה"ב, ובדרך תדלקו מטוסים ישראליים את אלה של ירדן. אך זו הפעם הראשונה שנחשף בפרסום זר שמקור כה בכיר ומוסמך כמו מלך ירדן מגלה שחילות האוויר של שתי הצבאות פועלים בתיאום מבצעי כה הדוק. פרסומים אלה מצביעים על עומק ועל איכות שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות.

"המצב די קודר"

במהלך ביקורו חשף המלך גם את היקף הקשר הצבאי ההדוק של הממלכה עם ארה"ב. הוא הודה לחברי הקונגרס על הסיוע שהעניקו לארצו בדמות מסוקי קרב מדגם "בלק הוק". בכך הם אפשרו לצבא ירדן לשגר את מסוקי "סופר פומה" מתוצרת אירופה למזרח אפריקה, שם הם משתתפים יחד עם צבא קניה וכוחות נוספים במלחמה בסומליה בקבוצת הטרור א־שבאב. 
המלך סיפר כי טורקיה מאמנת את צבא סומליה ותקף בחריפות את ארדואן. לפי מלך ירדן, אין זה מקרה שאירופה מצאה עצמה עם יותר ממיליון פליטים, אלא תוצאה של מדיניות טורקית מכוונת שמגרשת אותם מאדמתה, כולל טרוריסטים, ודוחפת אותם לאירופה. המלך ציין עוד כי ארדואן מאמין ב"אסלאם רדיקלי" ומנסה לבחוש בכל מקום אפשרי. הוא הזכיר בהקשר זה גם את אלבניה וקוסובו באומרו כי אם ארה"ב ואירופה לא יעניקו סיוע כלכלי לשתי המדינות, הן יפלו מהר מאוד לזרועותיו של ארדואן.
אגב, מתברר כי הכוחות המיוחדים של צבא ירדן (שהמלך עצמו התאמן עמם בצעירותו), ממלאים תפקיד חשוב במבצעים חשאיים יחד עם יחידת העילית הבריטית אס־אי־אס במלחמה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" בלוב. "חיילינו מכירים את הניב הערבי של לוב", הוא הסביר.
ובחזרה לסוריה. בהמשך דבריו הסביר המלך כי "איני רוצה להיות אפולוגטי ולהסביר את הרוסים, אך באזור הגבול הישראלי־ירדני פועלת קבוצת טרור של אל־קאעידה (הכוונה לג'בהת - חזית - א־נוסרה - י"מ), ואיננו יכולים לפעול נגדם אם לא נתאם עם הרוסים". עם זאת לדבריו, בכל מקרה יש בעיה לפעול נגד א־נוסרה, מכיוון ש"ישראל מעלימה עין מהם משום שהיא רואה בהם כוח המתנגד לחיזבאללה". יודגש כי מקורות ביטחוניים ישראלים מדגישים שוב ושוב כי אין להם שום קשר, ישיר או עקיף, עם חזית א־נוסרה. אך דברי המלך מעמידים בספק את ההכחשות האלה.

ארדואן. מייצג את האסלאם המסוכן שהסכסוך הישראלי-פלסטיני מסווה. צילום: רויטרס
המלך הדגיש כי עם כל הספקות שיש לו לגבי המדיניות הרוסית בסוריה, על ארה"ב לנסות למצוא מכנה משותף עמה. והמכנה המשותף הזה צריך להיות המאבק בדאע"ש. גם אם בלשון מנומסת, עבדאללה לא הסתיר את ביקורתו ממדיניות אובמה. הוא סיפר כי למודיעין הירדני הגיע מידע על עשר מכליות דלק של דאע"ש ונעשתה פנייה לארה"ב לתאם תקיפה נגדן. אך וושינגטון לא אישרה את הפעולה מחשש שייגרם "נזק סביבתי", כלומר ייפגעו גם חפים מפשע. כעבור יום המשאיות הופצצו. מי שעשה זאת היה חיל האוויר הרוסי. 
המלך ציין כי הוא סבור שאחד ממניעיו של פוטין להתערב במלחמה בסוריה הוא החשש שצעירים מוסלמים־רוסים יגיעו לשדות הקרב, ירכשו ניסיון, יעברו שטיפת מוח ותהליך של הקצנה דתית ויחזרו כטרוריסטים מיומנים למולדתם. מבחינה זו, שליט ירדן מאמין כי פוטין באמת מעוניין בהסדר מדיני בסוריה. כדי להמחיש את השפעתו של פוטין ואת תלותו של הנשיא בשאר אסד בו, אמר מלך ירדן: "אם פוטין יאמר לו לקפוץ, אסד יקפוץ הכי גבוה שהוא יכול".
אחד הסנאטורים שאל את המלך לדעתו על היעדרו של תהליך מדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. "חזרתי מירושלים והתחושה שלי היא שזה מטען נפץ שעומד להתפוצץ", אמר הסנאטור, "האם יש לדאע"ש נוכחות בגדה המערבית?". המלך השיב כי "הבעיה הזאת לא קיימת כרגע בגדה המערבית. אך עלינו להיות זהירים עם הטרמינולוגיה, כי המשוגעים יכולים להחליף שמות. אם אין מומנטום בשיחות, הקיצונים יכולים להתחזק".
הוא גילה עוד כי "הישראלים מתרגזים כשאני אומר שדאע"ש וקיצונים אחרים משתמשים בירושלים ובעניין הפלסטיני כמכשיר לגיוס תמיכה. כך שהמתיחויות שם (הכוונה לירושלים וליחסי ישראל־פלסטין - י"מ) אינן מסייעות. צריך להסיר את הבעיה מהשולחן, כי האיום הרבה יותר גדול והוא גלובלי. המצב די קודר", סיכם המלך. 
כאן התערב בשיחה שר החוץ שלו, נאסר ג'ודה, שאמר כי "זהו מעגל רשע שבו אלימות מובילה לחלל פוליטי, ומחוללת עוד אלימות". המלך הוסיף: "אנו מצפים לעזה 4 ועזה 5" - כלומר לעוד סבבי מלחמה נוסח שלוש המלחמות שהתחוללו ברצועה מאז 2009.