אנחנו כל כך למודי פיגועים וטרגדיות, שגם את החגיגות הפרימיטיביות המחליאות של פלסטינים שמחים בעקבות רצח יהודים כבר יכולנו לנחש מראש. אבל מה שעדיין לא הייתה לנו הזדמנות להתרגל אליו הוא תופעה חדשה יחסית של שמחה לאיד של יהודים על רצח אחיהם. הזדעזענו כשהיו כאלה שרקדו על הדם של יותר מ־100 אירופאים שנרצחו בפריז. זה מזעזע לא פחות, אולי אף יותר, כשאנשים, בשמם ובתמונתם ברשתות החברתיות, מביעים סיפוק ושמחה על מותם של ישראלים ויהודים - כי הם בתל אביב. ואם הם ישבו במתחם שרונה, אז הם בטח גם שמאלנים.
 
לפיכך, בעיני אלה שכתבו כי הגיעו "ימות המשיח", או ש"העיקר שזה בתל אביב" ו"מגיע להם שמאלנים מניאקים שימותווו (כך במקור) כולם אמן" - החגיגה כפולה. גם תל אביבים (אף שכפי שהיה ברור מראש, ההרוגים הגיעו גם ממקומות אחרים כמו ראשון לציון ומרמת גן), גם שמאלנים. אז נכון, מדובר במיעוט שבמיעוט, ואף אחד מהם כנראה לא יצא לחלק ממתקים ברחובות כמו שעשו ועושים פלסטינים, אבל מה שעושים רבים מאויביך מקומם אפילו עוד יותר כשמתברר שההתבהמות, הפרימיטיביות, השנאה, הסטריאוטיפיות והשטחיות הגיעו אליך. עד עכשיו אפשר היה להזדעזע ולהתגאות שאנחנו לא כאלה, אנחנו טובים יותר. עכשיו זה מתחיל להתכרסם. כי כמו בכל תהליך חברתי, השוליים, אם איש לא יעצור אותם, יכרסמו במרכז. וחברה היא סך כל חלקיה, גם השוליים, גם העשבים השוטים. 
 
אז כן, כל אלה שאומרים שלא צריך לתת להם במה - אי אפשר להתעלם מזה, כי זה ביטוי לתהליך חברתי של קיטוב ושנאה גוברים והולכים, ובעיקר אי אפשר שלא להבחין שהחברה שלנו, וההנהגה בראשה, עושה מעט מאוד כדי לבלום את הכרסום של השוליים במרכז.
 

אחת התשובות לכך, המעוררות השראה ביותר, היא זקיפות הקומה של העיר העברית הראשונה. נהוג להתייחס אל תל אביב כאל עיר הדוניסטית שמאכלסת בטלנים וחריגים, יושבי בתי קפה חסרי עניין בסביבתם, תרבותניקים והיפסטרים מתנשאים שלא ידעו מלחמה וטרור וסמולנים חסרי בושה.
 
עזבו שזה מנותק מהמציאות, כי חוץ מזה שתל אביב היא אחד הקטרים המניעים של הכלכלה הישראלית, רשימת הפיצוצים והפיגועים בעיר הזאת, מימי מלחמת השחרור ועד היום, פשוט סותרת את התפיסה הזאת. אין ספק שיש מקומות ואזורים בארץ שחטפו הרבה יותר, אבל תל אביב בהחלט קיבלה את שלה.
 
ניתוק מהמציאות הישראלית אמרתם? אז רק ביום ההוקרה האחרון למערך המילואים התברר שתל אביב היא מהמובילות בארץ במספר המשרתים, וחיים בה הכי הרבה מ"פים ומג"דים במילואים מאשר בכל עיר אחרת בישראל. אז שימשיכו לחגוג ולשמוח לאיד, השונאים והקיצונים משני הצדדים, כי תל אביב - שכבר למחרת היום בתי הקפה שלה המשיכו להגיש אספרסו משובח, וראש העיר שלה, עצוב אך לא מתקרבן, קרא כהרגלו לתושביה להמשיך - תל אביב הזאת, היוצרת, החוגגת, התוססת, חיה ותמשיך לחיות, וכן, לתרום לחברה הישראלית, אפילו בצבא, ותיתן באופן שהיא מכירה הכי טוב את תשובתה המוחצת לטרור.
 
הכותבת היא עורכת התוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל