ההשתלחות ברס״ן תום נעמן, המ״פ של סמל אלאור אזריה, היא חציית קו אדום מסוכנת שמאיימת להשפיע על קציני צה״ל, אלו שתפקידם להוביל חיילים בקרב ולקבל החלטות ברגעים קשים ומורכבים תוך כדי ירי וסיכון חיים. מבלי להיכנס לפרטי המקרה, שבו ירה אזריה במחבל באירוע בחברון, ההשתלחות במ״פ שמוזמן לבית משפט לעדות עלולה להוביל לכאוס ולפגיעה חמורה בצה״ל.
יכולתו של צה״ל לנצח בכל קרב בנויה בראש ובראשונה על יכולת מפקדיו להפגין מנהיגות ואומץ לב בשדה הקרב; ועם חזרתם משם - לעמוד ולהציג ביושר ובאומץ את שאירע במהלך הקרב ולעמוד על שגיאות שנעשו, גם של עצמם. רק כך יכול צבא ללמוד משגיאות ולשפר את יכולתו לקראת העימות הבא.
האיום הישיר על מפקדים שמביעים את דעתם עלול לשחוק באופן משמעותי את מוסד התחקיר המבצעי ובעקבותיו את תהליך הפקת הלקחים. מה שעובר על נעמן הוא המשכו של תהליך שהחל בהפגנות ובקריאות להדרת אלופים ששירתו כמפקדי. 

האלוף (במיל') אלי (צ'ייני) מרום. צילום: פלאש 90

פיקוד המרכז ומפקדי אוגדת איו״ש, שכמעט כולם זכו לספוג מנחת ידם ומקולניותם של מפגינים מול בתיהם. חלקם ספגו עלבונות בבתי הכבסת בשבת ועוד כהנה וכהנה. הפגיעה המסוכנת הזו נעשתה בשם הדמוקרטיה ובשם חופש הדיבור והתנועה, שהנם ערך עליון בממשל הדמוקרטי שבו אנו חיים. ההסתה נגד רס״ן בעמן מחייבת אותנו לבחון מחדש את חופש ההשתלחות בקציני צה״ל. כאשר מפקדי הפיקוד והאוגדה ספגו עלבונות ומשפחותיהם התקשו לתפקד, שתקהו וקידשנו את חופש הביטוי והדמוקרטיה. 
אבל מה שקורה לנעמן מחייב את כולנו להתעורר ולומר, עד כאן. אנו נמצאים במדרון חלקלק שעלול לגרום לקציני צה״ל קשיי תפקוד. אם יימשך חופש השיסוי בקציני צה״ל, הם יחששו לומר את דעתם. זה הזמן להתעשת. הציבור והנהגת המדינה חייבים לצאת נגד התופעה ולפעול באמצעות חקיקה כדי למנוע את ההשתלחות בקציני צה״ל - ויפה שעה אחת קודם. 
הכותב, אלוף במיל', היה מפקד חיל הים