זה כבר לא רק המבחן של המתמודדים לנשיאות. נאומו של הנשיא ברק אובמה אתמול בוועידת המפלגה הדמוקרטית הציג, הבהיר והעצים בפני האמריקאים את האתגר האמתי, את הבחירה הגורלית, את הברירה האולטימטיבית שהבחירות לנשיאות 2016 מעמידים להכרעתם. בנאומו אמש, שהיה מלאכת מחשבת מבחינה רטורית, ברק אובמה הציב לבוחר האמריקאי קו ברור, הבדל מהותי ושינוי הבדלה זועקת שאי אפשר להתעלם ממנה בין המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ליריבה הרפובליקני דונלד טארמפ.



כמו פרופסור בקורס למדעי המדינה, שאל אובמה את האמריקאים: אתם מאמינים בעוצמתה של אמריקה? אתם בעד אופטימיות? אתם מאמינים באפשרויות ובהזדמנויות שאמריקה צופנת ומבטיחה? אתם מביטים קדימה ומשוכנעים כי אפשר וניתן לשפר עוד יותר את העתיד - או שנכנעתם ליאוש, התמסרתם לנבואות השחורות ואתם באמת מאמינים שאמריקה היא מדינה נחשלת, מפגרת, חלשה ומאוימת.



בסקרי דעת הקהל האחרונים, שיעורי שביעות הרצון מברק אובמה בקרב האמריקאים הם גבוהים ומחמיאים. מעל ל-50 אחוזים. זה עדיין לא מבטיח לו את משפט ההיסטוריה כנשיא מצטיין. אבל זה בהחלט נתן עוצמה ואיכות של אמת, כאשר לאחר שבע שנים וחצי בבית הלבן הצהיר אתמול, "אמריקה היא כבר גדולה, אמריקה היא כבר חזקה ואני מבטיח לכם שעוצמתנו וגדולתנו אינם תלויים בדונלד טראמפ".



גם אובמה והנואמים הבכירים בוועידה אמש דיברו על פחד וסכנות. אבל תלו את האיום והסכנה בדמותו של דונלד טראמפ. "לא רק שאין לו לטראמפ מושג כיצד לשפר ולהיטיב את מצבו של המעמד הבינוני. אין לו מושג. נקודה", הצהיר סגן הנשיא ג'ו ביידן. ביידן הנחשב והמוערך כמומחה למדיניות וליחסי חוץ גם הדגיש את חוסר נסיונו המוחלט של טראמפ בכל הנוגע למדיניות חוץ.



ברק אובמה ביצר אמש את המוניטין שלו כנואם מעולה, ריתק את צירי הועידה וריגש רבים מהם עד לדמעות. הוא יצא מגדרו במאמץ להכתיר את הילרי קלינטון כמי "שבכל ההיסטוריה האמריקאית לא היו גבר או אשה מוכנים וראויים כמותה לכהן כנשיא", והוסיף בנשימה אחת, "וזה כולל אותי ואת ביל".



תמיכתו של אובמה בהילרי קלינטון היא אמתית. הוא באמת ובתמים מאמין בכישוריה. אבל אובמה מעוניין בנצחונה ורוצה לראותה בבית הלבן כנשיאה שתשמור על המורשת שלו. בנאומו אמש סקר אובמה בפירוט מוקפד את הישגיו בתחום החברתי, בכלכלה ובמשק ובמדיניות החוץ. היה בכך לא רק טפיחה על כתף עצמו אלא גם מסר מוסווה להילרי קלינטון - אני משאיר לך בסיס ותשתית להצלחה כנשיאה.



"מסכנה הילרי", העיר אמש פרשן בפנל ששודר בערוץ ציבורי. "אחרי כל המחמאות שהורעפו עליה, אחרי כל הכישרונות והכישורים שהוצמדו לה, אם תיבחר היא תהיה צריכה להוכיח כי כולם דיברו אמת וצדקו". גם אובמה והנואמים הבכירים בוועידה אמש דיברו על פחד ואיום. אבל תלו את הסכנה והאיום בדמותו של דונלד טראמפ.