השנה מלאו 18 שנות כהונה לאשת הברזל של העיר נתניה, מרים פיירברג. מי שהזיזה את משפחת אבוטבול מחופי הים והשוק העירוני וניקתה את המדרכות מעשרות דוכני הרוכלים בניסיון להיאבק בסטיגמה הפלילית של העיר - הניעה במקביל גם את הבום הכלכלי הגדול שעובר על העיר מאז בועת ההייטק שהפילה את תל אביב ונאסד"ק בתחילת שנות האלפיים. 

פיירברג הביאה אז את בני גאון המנוח לאזור התעשייה הדרום מזרחי ויחד הם "תקעו" שם את איקאה, תוך שהם מובילים מהלך חקיקה מקורי של הנחות והקלות בארנונה לחנויות ענק בסדר הגודל הזה, וכל השאר היסטוריה.
עשרות חברות גדולות ועסקים משגשגים מסדר הגודל של סלקום וקבוצת דלק עזבו את תל אביב, הרצליה ושאר ערי השרון לטובת המקום האסטרטגי, דמי השכירות הנוחים והאירוח הלבבי של עיריית נתניה שבהנהגת פיירברג.

בעקבות מרכזי הקניות התוססים התפתחה תנופת בנייה חסרת תקדים במונחים ישראליים, המינהל ומשרדי הממשלה התגייסו לקידום התוכניות, המחירים הרקיעו לשחקים וסחפו אחריהם אוליגרכים וחברות ענק, מה שפגע מאוד ביזמים מקומיים, אשר שומרים טינה לפיירברג ולאנשי הכוורת שלה עד היום הזה.

עיריית נתניה, על משרדיה פשטה אתמול המשטרה. צילום: אבשלום ששוני

 
מרביתם חיכו לנפילה של פיירברג, מי שחזרה והציגה עצמה כפוליטיקאית עממית מזן אחר. בדיעבד התברר שאפילו הכוהנת הגדולה של הצדק החברתי, פיירברג, הסתחררה מהכסף הגדול של הנדל"ן.
 
לפי החקירה של יאח"ה, כמה מהאנשים המקורבים לה ביותר, לרבות עורך הדין האישי שלה, שאצלו השתלם בנה צפריר כעורך דין, טובלים עד צוואר בפרויקטים מרהיבים ונוצצים על שפת הים - פרויקטים שלצורך האישור שלהם לפיירברג עצמה יש הסמכות הבלעדית.
היום (שלישי) באים לבית המשפט ארבעת העצורים מאתמול. ככל הנראה, חוקרי יאח"ה המתוחכמים בפיקודו של תנ"צ כורש בר נור חקרו בימים האחרונים פקידים בעירייה, שהודו במיוחס להם והפלילו את אלה שנעצרו היום, ולא מן הנמנע שאלה גם יובילו למעצרים של היום.
מאחורי הקלעים של הפרשה ניצב פוליטיקאי מקומי, חבר מרכז ליכוד שהיה מיודד עם ארגוני הפשע בעיר, עבריין מרמה לשעבר שריצה מאסר בשנות ה־90 וחזר בעשור האחרון לפוליטיקה המקומית כחבר מועצת העיר לצדה של פיירברג. אומנם הוא היה מוגדר כאיש הסוד שלה, אבל לדבריה, הוא לא הפסיק לנצל את הקרבה הזאת כדי לסחוט עוד ועוד הטבות. בשלב מסוים נמאס לה והיא "זרקה" אותו לטובת אויבו המר, מי שנחשב לאביר איכות השלטון בעיר המשגשגת, שמינתה כסגנה בתקופה שבה הכוורת שלה כבר החלה "לשדוד" את אוצרות הנדל"ן תחת עינה הפקוחה.
המהלך הזה שלח אותו למשטרה עם כל הסודות שלה לפני יותר משנה, בתקופה שיאח"ה הייתה במשבר. כאשר החקירה התמהמהה הוא פנה לעיתון "הארץ", ומיולי האחרון כל הפרטים שאסור לומר היום התגוללו על גיליונות הנייר וברחבי הרשת, מה שאילץ את המשטרה לסיים את החקירה הסמויה.