מדי כמה שבועות עולה קמפיין שמנסה לפתות אותנו ולומר שהאושר נמצא מעבר לפינה. הקמפיינים הם בדרך כלל מאותו בית יוצר, ועם אותם דוגמנים. אני לא מדברת על בר רפאלי, אלא על הקמפיין הנוכחי של השמאל הישראלי. עמי איילון, עמרם מצנע ועמירם לוין בדרך כלל יתייצבו בראש קמפיינים כאלה, ותמונתם תעטר את שלטי הרחוב. פעם קוראים לקמפיין "המטה להצלת ירושלים היהודית", פעם קוראים לו "מפקדים למען ביטחון ישראל", והפעם הקמפיין נקרא "מחליטים ב־50". 
היוזמה החדשה מבקשת לערוך משאל עם על עתיד יהודה ושומרון, במלאת 50 שנה לשחרורם. אני מאוד מעריכה את הוגי הרעיון על האופטימיות של הרעיון: אחרי כל כך הרבה שנים של שלטון ימני, הם עדיין חושבים שבמשאל עם יתגלה פתאום שיש פה רוב של אנשי שמאל. 
ובכל זאת, מספר שאלות עולות מהיוזמה החדשה: האם תסכימו שגם פלסטינים ישתתפו במשאל? הרי מה יותר הוגן מלשאול לרצונם, ואז תיאלצו להבין כמה מהם מעוניינים בשלטון ישראלי; האם תרצו לדעת גם מי בעד החלת ריבונות על שטחי C?; ומדוע נזעקתם ב־2010, כשעבר החוק של יריב לוין? להזכירכם, עניינו היה קיום משאל עם במקרה שישראל תרצה לוותר על שטחים. אני עוד זוכרת את מזכ"ל שלום עכשיו דאז, יריב אופנהיימר, אומר שהוא ישקול עתירה לבג"ץ, כי זה חוק עוקף בחירות. והשאלה האחרונה: מדוע התנגדתם למשאל עם בנושא ההתנתקות? 

יחד עם כל השאלות, יש לי הצעה בשבילכם, קחו אותה חינם: אם משאל העם יקבע שצריך להמשיך להחזיק בחבלי אבות, ביהודה ושומרון, תיזמו משאל עם חדש שעניינו: האם יש ליישם את משאל העם. אין ייאוש בעולם כלל! 

מיהו לפיד? 

הסקר שהוצג השבוע בחדשות 2, שלפיו יש עתיד הייתה זוכה היום ב־24 מנדטים, מלחיץ את הליכוד. את האמת יש לומר: מלחיץ שלא בצדק. הרי ברגע האמת פועל האינסטינקט של המצביעים, ורוב האנשים חוזרים אל כור מחצבתם.  
מה עוד שבישראל יש תקרת זכוכית כשמדובר במי שהיה כתב "במחנה" בשירותו הצבאי. יאיר לפיד מנסה למתג את עצמו כמי שמצד אחד יילחם על שוויון בנטל ומצד שני ינסה להתקרב אל החרדים. כמי שנלחם ב־BDS בחו"ל, אבל בארץ נלחם בהתיישבות ביו"ש, הוא גם יבוא לבקר בגוש עציון וגם יגיד בנבזיות שהכסף של מדינת ישראל נמצא בין איתמר ליצהר (אם אתם מגלי אוצרות, אתם מוזמנים לנסות לחפש שם. אני מבטיחה לכם שלא תמצאו דבר. אולי תשתיות מים ישנות, תשתיות סלולר בעייתיות ועוד כהנה וכהנה). 

יאיר לפיד. יש תקרת זכוכית למי שעשה את השירות הצבאי שלו ב"במחנה". צילום: מרק ישראל סלם
לאיזה יאיר לפיד להאמין? מבחינתו הכל הוא שאלה של מיתוג. מה יעבוד בסקר הבא, ומה ירצה הציבור לשמוע השבוע: האם מסרים של אחדות או דווקא האשמות כלפי המחנה השני? נוסחת המיתוג בתגובה לאירועים כנראה עובדת מצוין בסקרים. אני אישית לא מאמינה לדמות הזו. 

שבע בום 

ארכימדס התיישב באמבטיה, הסתכל במים הגולשים ממנה, ואז יצא בהתרגשות, עירום כביום היוולדו, וצעק ברחובות סיראקוזה שבסיציליה: "אאוריקה!" (מצאתי!). בזכותו עד היום אנחנו יודעים למה ספינות צפות ומהו משקל סגולי. השבוע התבשרנו על כך שארכימדס המודרני כנראה ייצא מהאמבטיה בצהלה רק כי הוא השיג עוד כמה לייקים על הפוסט האחרון.
מה היה אומר סטיב ג'ובס על האייפון 7 החדש מבית היוצר של הבייבי שלו, חברת אפל? ג'ובס, אחד האנשים ששינו את חיי כולנו, היה מלך היצירתיות. הוא מעולם לא שקט על שמריו, והראש שלו תמיד חשב על הרעיון הבא. והנה, דווקא האייפון החדש מהווה איום על מעט היצירתיות שג'ובס השאיר לכולנו.
הרבה פעמים רעיונות יצירתיים מגיעים אלינו דווקא כשאנחנו לא מתאמצים לחשוב. כשהתודעה נמצאת במצב פחות מפוקס, בשעות שנחשבות לא אופטימליות מבחינת תפקוד הגוף. בשעות הלילה, לדוגמה, או כשאנחנו עושים פעולה שגרתית, מדיחים כלים, נוהגים, מצחצחים שיניים. פעולות שבהן הגוף עובד "על אוטומט" והראש לא נדרש לתת פקודות. דווקא אז, מתוך התת־מודע, צץ פתרון לבעיה או רעיון חדש ויצירתי. 
אז למה אנחנו לא תמיד כל כך יצירתיים? מפני שבדרך כלל בזמן שאנחנו עושים הרבה מהפעולות הללו, דעתנו מוסחת. כלומר, הגוף שחרר את הראש, אבל הראש נמצא בסביבה מוסחת. אנחנו מדיחים כלים כשהטלוויזיה פועלת ברקע; אנחנו נוהגים ושומעים רדיו או מדברים בטלפון; אפילו כשאנחנו בשירותים, אנחנו לוקחים את הטלפון איתנו, שלא נחמיץ חלילה משהו מהנפלאות שיש לפייסבוק להציע.
מתי אנחנו לגמרי מנותקים? במקלחת! איש אינו יכול לדבר איתנו. אנחנו עושים פעולות אוטומטיות והראש חופשי. עד עכשיו גם לא הייתה לנו הסחת דעת בדמות הטלפון בווריד. עד עכשיו. השבוע התבשרנו שאייפון 7 החדש יהיה עמיד למים. אני מוכנה להתערב איתכם - בעיקר כי אי אפשר יהיה להוכיח את זה - שכמה מהרעיונות המופלאים של ג'ובס הגיעו אליו במקלחת. אז למה חברת אפל גוזלת מאיתנו את חמש הדקות היצירתיות היחידות שנשארו לנו ביממה?
"יצירתיות היא רק לחבר דברים", אמר פעם סטיב ג'ובס. "כששואלים אנשים יצירתיים איך הם עשו משהו, הם מרגישים קצת אשמה כי הם לא באמת עשו אותו, הם רק ראו משהו והם היו מסוגלים לחבר את החוויה שלהם וליצור דבר חדש". 
אם כך, הנה הרעיון היצירתי שלי: חיברתי כמצוותו של ג'ובס בין שני דברים קיימים: אייפון עמיד למים וטכנולוגיית GPS. אני מציעה שתהיה אפליקציה תומכת יצירתיות, כך כשאתה מתכוון להיכנס עם הטלפון למקלחת הוא צורח "לא רוצה למקלחת, התקלחתי אתמול".