בפעם הראשונה מאז הוכנסה לכשירות מבצעית ב־2011 - בשבת אחר הצהריים יירטה סוללת כיפת ברזל שני פגזי מרגמה בשמי רמת הגולן הסורית. עד כה כל היירוטים המוצלחים שלה היו של רקטות ששוגרו מעזה או מסיני לעבר אילת או עקבה.

על פי הערכות בצה”ל, הפצמ”רים הם תוצאה של זליגה מהלחימה בין צבא אסד למורדים ולא במזיד, ובכל מקרה הם לא היו נופלים כנראה בשטח ישראל. לא ברור מי ירה את הפצמ”רים, אך מדיניותה של ישראל היא שמשטר אסד הוא אחראי וריבון לנעשה בשטחו. מאידך, בעקבות התקיפה האחרונה של צה”ל בשבוע שעבר בתגובה לירי דומה של פצמ”רים, נמסר בהודעה כי גם ארגוני המורדים עלולים לשאת באחריות.
היירוטים אתמול הוכיחו שוב את מה שהיה ידוע על ביצועי כיפת ברזל ועל חולשותיה: זו מערכת הגנה טובה ליירוט רקטות עד לטווח של כ־70 ק”מ אך היא אינה יכולה “להרוג” רקטות שמעופן פחות מ־25 שניות וטווחן פחות משבעה ק”מ. מכאן אפשר להסיק שהפצמ”רים ששוגרו אתמול נורו מטווח של יותר משבעה ק”מ וקוטרם גדול - 81 או 120 מ”מ.

נתניהו ופוטין. כבר שוחחו על העניין. צילום: רויטרס

לישראל יש כיום עשר סוללות של כיפת ברזל, שייצורן שולם מכספי הקצבות הקונגרס האמריקאי באישור הממשל. לשם כיסוי טוב יותר של כל שטח המדינה יש צורך בלפחות 14 סוללות. בעוד כשנה תיכנס לכשירות מבצעית גם מערכת הגנה נוספת, “קלע דוד”, או בשמו הקודם, “שרביט קסמים”, שאמור ליירט רקטות כבדות יותר לטווח שבין 70 ל־200 ק”מ.
אך גם עם שתי מערכות הגנה חשובות אלה יפגינו ביצועי הצלחה גבוהים במיוחד, צריך לזכור כי הן אינן יכולות לספק הגנה הרמטית לשמי ישראל. חשוב להבין זאת כשהיום מתחיל תרגיל העורף הלאומי, שבתרחיש הקיצון שלו לוקח בחשבון שאל ישראל יכולים להיות מכוונים, במקרה של מלחמה כוללת בכל הזירות (חיזבאללה, איראן, סוריה וחמאס), 230 אלף רקטות וטילים. מטחים כאלה של 1,500 ליום בממוצע יחדרו את כל מערכות ההגנה ויהרסו אלפי בתים ויגרמו ל־500 הרוגים. עם זאת, צריך להיאמר כי לפי הערכות המודיעין, לאף לא אחד מאויבי ישראל אין עניין או כוונה לפתוח במלחמה נגדה. לפי שעה, ההרתעה הישראלית עובדת.
מה שמדאיג יותר את מערכת הביטחון הוא הניסיון להבין אם הזליגות בתקופה האחרונה מסוריה הן באמת לא מכוונות או שמא מעידות על שינוי במדיניותו של אסד. ישראל כבר העבירה בעניין זה אזהרות לדמשק, באמצעות רוסיה, ובדיוק על כך שוחח בימים האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא ולדימיר פוטין.