אמירתו המפורסמת של הנשיא לשעבר ביל קלינטון "זאת הכלכלה, טמבל" בעימות הטלוויזיוני עם ג'ורג' בוש האב, נכנסה ללקסיקון ההיסטורי של מערכות הבחירות בארצות הברית. למי שמתפלא מהמאורעות הקיצוניים והדרמטיים מבית יוצרו של דונלד טראמפ ומרעיו, אפשר לומר: "זו הדת, טמבל".

אחרת קשה להבין את השפל הערכי והדמוקרטי שאליו נקלעה המערכת הפוליטית האמריקאית בבחירות 2016. טראמפ מוביל מערכה גסה, לאומנית, שוביניסטית, אנטי־דמוקרטית, עם הדר כמעט פאשיסטי כלפי המנהיג, שנאה גזענית כלפי השונה - המהגרים, השחורים, ההיספנים, היהודים - סלידה מלהט"בים, בוז לעיתונות החופשית. לראשונה בהיסטוריית ארצות הברית, הדמוקרטיה המובילה בעולם, הוא מטיל ספק בתקינות הבחירות הדמוקרטיות. הוא מאיים על יריבתו הפוליטית שיכלא אותה בבית הסוהר על פרשת האימיילים, כמיטב המסורת של רודני אמריקה הלטינית לשעבר. מעל לכל הוא מבזה נשים ומאיים להפוך הטרדה מינית ומעשים מגונים כלפי נשים לדבר מקובל. הוא מתקשה לקבל את ההפסד הצפוי, בייחוד לאישה, ומצהיר שייתכן שיערער על תוצאות הבחירות.
 
כל ניסיון לנתח את התופעה כתופעה פוליטית רגילה של מרד בממסד, הוא לא במקום. טראמפ, והטראמפיזם הם איום על אמריקה הליברלית. "אמריקה מעל לכל", מושאלת מדמגוגיה של אירופה של שנות ה־30. אשתו, מלניה טראמפ, דוגמנית צמרת לשעבר, אמרה שאותו טראמפ, שהוקלט כי הוא אוהב לנצל את מעמדו כדי לתקוף מינית נשים, אינו הטראמפ שהיא מכירה. ובכן, האמריקה של טראמפ היא לא האמריקה שאנחנו מכירים.

תומכי דונלד טראמפ. זו לא אמריקה שאנחנו מכירים. צילום: רויטרס

ובכל זאת, אמריקה זו קיימת, והייתה קיימת מתחת לפני השטח מאז סיום העבדות. הגזענות כלפי שחורים מעולם לא פגה, בעיקר בדרום ובקרב מעמד הביניים הלא משכיל. גברים לבנים ללא תואר אקדמי יצביעו בעבור טראמפ ולכל מה שהוא מייצג ברוב ניכר. רוב מצביעי טראמפ הם נוצרים אדוקים, אוונגליסטים ברובם. בארצות הברית, רבע מהאוכלוסייה היא אוונגליסטית, גרסה פונדמנטליסטית של הדת הנוצרית. חלק ניכר מהם דוגל בתפיסה של עליונות האדם הלבן. הם סבלו שמונה שנים תחת נשיא שחור, שאותו הם מתעבים, והם רוצים להחזיר עטרה ליושנה. אמריקה לבנה יותר, אמריקאית יותר, עם פחות מהגרים מקסיקנים ומוסלמים, עם עליונות הגבר במשפחה, ובעיקר שואפת למנוע את "תועבת" ההפלות. חוק וסדר בערים, שמכוון בעיקר כלפי שחורים, כולל הוצאות להורג. 
 
הגל העכור ששוטף את אמריקה אינו פוסח גם על כמה ממדינת אירופה, אולי בעיקר על צרפת, שבה יש למארין לה פן, מהחזית הלאומית, סיכוי מסוים לזכות בנשיאות במאי 2017. צרפת יותר קתולית עם פחות אסלאם ויהדות. בישראל התופעה הגזענית והקסנופוביה לא זרה לנו. בישראל היא בשלטון. שילוב של לאומנות משיחית ובוז לדמוקרטיה, שעלול להוריד אותנו ביגון שאולה.
אמריקה תתעשת ככל הנראה ב־8 בנובמבר, קלינטון ככל הנראה תיבחר לאישה הראשונה ב־240 שנות היסטוריה לתפקיד נשיאת ארצות הברית. אמריקה תמשיך אז להוביל את העולם החופשי כדמוקרטיה המובילה, לאחר שעברה אתגר שוביניסטי וגזעני, שימשיך לבעבע בחברה האמריקאית גם לאחר הבחירות.