בעגה העבריינית רווח פעם הביטוי "רחוב העמדה לדין". מין רחובות יוקרתיים כאלה שאם בוצעה פריצה לאחד הבתים בהם ופורץ מוכר עבר שם, במקרה או שלא במקרה, הוא היה נעצר מיד לחקירה, שלרוב הייתה מסתיימת בכתב אישום ובמעצר עד תום ההליכים, עם או בלי ראיות.



בשלושת העשורים האחרונים נערכו בחוק המעצרים שינויים רבים שהגבילו את כוחה של המשטרה "לתפור" תיקים לבדוקאים (חשודים). נאסרו החיפושים הבזויים ברחוב, נולד המושג עיכוב, הוגדרו מחדש עילות המעצר, חודדו קריטריונים להתנהגות בחקירה, הכירו במחויבות לזכות ההיוועצות עם עורך דין, השקיעו הון בסנגוריה ציבורית, זיכו נאשמים עקב הליכים לא תקינים. ועדיין, כל התיקונים והתקנות אינם מונעים מאנשי מודיעין וחקירות להמשיך באיסוף יזום של מידע מודיעיני וראיות על בדוקאים מז'אנר "רחובות העמדה לדין".



בעשורים האלה, השואבים השראה מהמהפכה החוקתית של זכויות האדם אשר יזם והוביל נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט אהרן ברק, התפתחה תופעה מקבילה, "שדרת המגזר הציבורי", ונכללים בה עבריינים ובדוקאים מעולמות אחרים: נבחרי ציבור רבים מדי, שהתגלו כמניפולטורים ומפרי אמון במהותם; עושי דבריהם; מאכערים בכירים; מינויים פוליטיים; וכמובן, גם טייקונים מעולם העסקים.



כל אלה כבר גודשים אומנם את בתי המשפט ובתי הכלא, אבל על חוקריהם חלות מגבלות חמורות, וכל הפרה גוררת עריפת ראשים. כך הביא אביגדור ליברמן להדחת ניצב משה מזרחי מתפקידו כראש אגף החקירות במשטרה, והפך לאימת החוקרים, הפרקליטים והיועצים המשפטיים לממשלה, עד שהתיישב בקריה בתל אביב, ואין פוצה פה.



כך, רק לאחרונה פוליטיקאים בעלי עניין מיהרו לעודד את מקורותיהם בעיתונות, כדי לקפד את ראשו של ניצב מני יצחקי, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, משנודע כי הוא מעז להחזיק במחשב שלו רשימת מידעים מודיעיניים על פוליטיקאים. זה שיצחקי, אחד מקברניטי פרשה 512, החזיק במשך עשר שנים מידע מודיעיני על אימפריית האקסטזי של יצחק אברג'יל ואחרים לא הפריע לאיש. להפך, מחיאות הכפיים על כך אינן דועכות עד היום.



ציר מנדלבליט־יצחקי



השבוע, כאשר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על כך שאין אפילו צורך בבדיקת הסיפור המדהים של רביב דרוקר (יישר כוח!) על המעורבות של בנימין נתניהו ופרקליטו זעוף הפנים בפרשת הצוללות, קפאו כולם לרגע. כולם, למעט דרוקר ובן כספית שבעי האכזבות מסיפורי הזוג נתניהו, אשר המשיכו להחיות את הסיפור עם עוד עדות, עוד מכתב, עוד מייל.



באותו הזמן, אל לשכתו של ראש אח"מ יצחקי זרמו כל העת פניות של עיתונאים סקרנים עם שאלות קיטבג על רקע האיסור לאסוף מידע וראיות ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה. יצחקי, שכל חייו חרש "רחובות העמדה לדין" בג'ינס ובנעלי אולסטאר, עטה אומנם שיער שיבה (מוקדם מדי) מאז עבר לסרוק את "שדרת המגזר הציבורי", אבל כמי שהיה לו חלק פעיל בכניסה לכלא של אהוד אולמרט ושאר בדוקאי השדרה הציבורית, אין לו שום כוונה להתקפל בפני הלשכה של נתניהו - זו אשר מינתה את מנדלבליט למשרת היועמ"ש ואת יוסף שפירא למשרת מבקר המדינה.



במקום העבודה של יצחקי אין דבר כזה להתעלם ממידע מודיעיני, הגם שיש כללים והנחיות חד־משמעיות של היועץ המשפטי לממשלה בכל הקשור למידע רלוונטי הנוגע לנבחרי ציבור בכירים ומיוחסים במיוחד, חברי כנסת, ראשי ממשלה ונשיאי מדינה. במשטרה אומנם לא מעיזים לבצע פעולות חקירה נגד בכירי הכנסת והממשלה (גם ראשי ערים) בלי אישור היועמ"ש והפרקליטות, ופועלים בצורה מאוד סדורה בחלק הזה של העבודה שלהם, אבל כמו הפקידים בשאר משרדי הממשלה, גם להם יש מספיק כלים כדי להתנהל בחוכמה מול חומת הבירוקרטיה. זה בדיוק מה שקרה כאשר ניצב יצחקי התייצב ביום רביעי בלשכתו של מנדלבליט ובידיו חומר מודיעיני, ואולי אפילו ראיות המצדיקות פתיחה בחקירה.



כן, חקירה. כי אפילו יצחקי אינו מאמין ביצור הכלאיים הזה שנקרא בישראל "בדיקה", שמתייחס לבדיקה מקדמית של טענות נגד נבחרי ציבור. עוד פריבילגיה למיוחסים, אשר נועדה לנטרל בהגינות מרבית את המניפולציות הטמונות לעתים במידעים ובתלונות הנמסרות נגד אנשים מפורסמים, כדי שאנחנו בתקשורת נחגוג עליהם. בעניינם של נתניהו ועו"ד דוד שמרון, הבדיקה המקדמית נעשתה כבר על ידי רביב דרוקר והתקשורת, מה גם שנתניהו ושמרון לכדו את עצמם בגרסה אחת: לא ידענו ולא שמענו שום דבר זה על זה בפרשת הצוללות וספינות הטילים שנועדו להגן על אסדות הגז. הו הגז!
ככל שהמידע על הקשר של שני הבכירים אל הצוללות והספינות המשיך לזרום מהתקשורת, הוא החל לאתגר יותר ויותר את המשטרה. לא רק את הדוברות האמונה על יצירת לקט העיתונות היומי המונח על שולחנם של מפקדי היחידות, אלא גם את אנשי החקירות עצמם. חוקרי משטרה (ועיתונאים) מתים על זה שבדוקאים נועלים את עצמם בגרסה - עכשיו הכי קל להפריך אותה, וזה מה שעשו השבוע הזה בכל כלי התקשורת ובכמה יחידות משטרה. 
המפתח, אומרים, נמצא בנתיב השחיתות שנחשף בחודשים האחרונים בין חיל הים לבין המטה לביטחון לאומי שבאחריות ראש הממשלה, שבכלל תכנן למנות ליו"ר המטה את החשוד בשוחד - אבריאל בר יוסף. לפיכך, האיסור לחקור או לבצע פעילות מודיעינית יזומה בעניינם של נתניהו ושמרון לא מנע מבכירי המשטרה לחפור בתיק בר יוסף, שהניב להם כנראה את הדבר הזה, "המידע המשמעותי", שאילץ את מנדלבליט לאשר פתיחת בדיקה רשמית של ראש ממשלת ישראל בפרשת הצוללות.
הכל בתנאי שהמפכ"ל מהשב"כ, רוני אלשיך - שנועץ עיניים בגבו של יצחקי מאז תחילת הקדנציה, עם "הבדיקות" של פרשות שרה ואודליה - והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שהנאמנות שלו לנתניהו ולהמשך שלטון הליכוד מובהקת, לא יחליטו לסיים את הקדנציה של יצחקי באמצע האופרציה, ויושיבו תחתיו את האיש שימסמס את הפרשה הכי מרתקת שהייתה כאן מאז ומעולם.