ישראל הצטרפה בשבוע שחלף למועדון עצוב, הולך וגדל, של מדינות בעולם שעולות באש בשנים האחרונות. החל באוסטרליה ששריפות הענק בה הפכו לדבר כמעט עונתי, דרך קליפורניה שסובלת בשנים האחרונות ממכה קטלנית של שריפות אדירות מימדים במקביל לבצורת חמורה של שנים ארוכות. מצב דומה מתרחש גם בברזיל. כרגיל במקומותינו, חקירת החשד להצתות מכוונות על רקע לאומני בחלק מהשריפות, הסיתו את השיח מהעיקר – התחממות כדור הארץ הגורמת להקצנת האקלים בכל העולם ולשיבוש עונות השנה כפי שהכרנו אותן שנים ארוכות. מזג אוויר חריג שכלל סתיו ארוך ויבש במיוחד עם רוחות לא-שגרתיות הציב את התנאים שגרמו ללהבות להתפשט ולהשתולל ברחבי הארץ. מזג האוויר הזה נגרם מהתלות הגוברת שלנו בצריכה מוגזמת ומזהמת, החל בחשמל ומוצרי הצריכה מהתעשייה התלויים בנפט, גז טבעי ופחם, וכלה בתלות שלנו בדלקים המזהמים בכלי הרכב. 



אחת משריפות הענק בקליפורניה. צילום: רויטרס

 
גם ממשלת ישראל המטפלת במשבר מבינה שהיא חלק מעולם שנפגע מהקצנת האקלים הגלובלי – ועוד עתיד להיפגע הרבה יותר. הממשלה אישררה רק לאחרונה את התחייבותה של ישראל בהסכמי פריז להפחתת פליטות גזי החממה שלה ב-15 השנים הקרובות, והגדלת חלקם של אנרגיות שמש ורוח במשק החשמל. אבל מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, מור גלבוע, מצביע שבין האישור ליישום יש עוד פער גדול. גלבוע מזהיר: "גל השריפות הנוכחי הוא תמרור אזהרה חמור לכולנו המסמן את הקשר הישיר בין שריפות  למשבר האקלים העולמי. גם השריפה הנוראית שהתרחשה בכרמל ב-2010 התרחשה בדצמבר חם לאחר חודשי סתיו יבשים במיוחד, בדומה מאד למזג האויר הנוכחי השנה. קשה לומר במדויק כיצד יתבטאו ההשפעות המדויקות של שינויי האקלים, אבל כבר כעת ניתן לזהות בבירור דפוס של ימי חורף צחיחים במיוחד עם התקפי גשמים וסערות נקודתיות הגורמות להרס ברכוש ובטבע חי". 

נגה גולדפינגר-הרן דוברת גרינפיס-ישראל, אומרת למעריב: "שינויי האקלים הם שותף מרכזי לשריפות. הגשם שלא הגיע בסוף נובמבר, בשילוב עם הרוחות העזות והקוצים שהצטברו מהקיץ מוליכים היטב את האש.  אזורנו הפך לרגיש במיוחד לשריפות בשנה החמה ביותר ביותר שנמדדה אי פעם. בעוד בשאר הגלובוס קפצה הטמפרטורה במעלה אחת, במזרח התיכון היא נסקה בממוצע במעלה וחצי" ומוסיפה: "התוהו ובוהו האקלימי איננו גזירת גורל ועלינו לעבור עד אמצע המאה לכלכלה דלת פחמן כדי לשמור על טמפרטורת כדור הארץ בטוחה. על פי המודלים של נאס"א אנחנו צריכים לצפות לחורפים שחונים הרבה יותר, יבשים מאד וקרים – כמו ימים אלה, עם סערות גשם ושלג בודדות וקשות. כבר עכשיו מזהירים מדעני הסוכנות כי המזרח התיכון חווה את הבצורת החמורה ביותר באלף האחרון".  

השריפה בהרי ירושלים אמש. חוסר הגשם והרוחות העזות הן המגמה. צילום: דוברות המשטרה
גלבוע מדגיש: "ממשלת ישראל, כמו שאר ממשלות העולם חייבת לתת את הדעת על השאלה החשובה מכל לגבי התנאים שהופכים שריפת יער למגה-שריפה. ישראל, מעצמת השמש והקלינטק, יכולה להוביל את המהפכה הסולארית, קודם כל במגרש הביתי שלנו על ידי צמצום תעשיות הנפט והדלקים המזהמים ועידוד צריכה, יזמות וחדשנות בתחום האנרגיה הסולארית. כמדינה שעדיין מדשדשת מאחור בתחום האנרגיה המתחדשת ופליטות גזי חממה, יש לנו דרך ארוכה אך השינוי הוא לחלוטין בידיים שלנו".