הוויכוח על מיסוי דירה שלישית חרג כבר מזמן מגבולות מחוזות הכלכלה. המחלוקת המתנהלת תחת מעטה כבד של מסכות היא בבסיסה פוליטית. השבוע הסתיים נשף המסכות, ואלה הוסרו. בקואליציה מתנגדים להטלת המס מסיבות ענייניות (החשש מהעלאת שכר הדירה), אך בעיקר מסיבות פוליטיות. הם מחפשים כל הזדמנות להחליש את שר האוצר משה כחלון, הזוכה ליחס VIP אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו. אבל מכיוון שאינם יכולים לתקוף חזיתית, הם מייצרים מעקפים.



יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין מזמין חוות דעת משפטית מהיועץ המשפטי של הכנסת, שבאופן לא מקרי לחלוטין שולל את תהליך אישור החוק. יושב ראש ועדת הכספים ח"כ משה גפני מזמין חוות דעת משפטית אצל היועצת שלו, שגם היא, כמה זה לא מפתיע, מבקרת בחריפות את ההליכים לאישור החוק. משחק המחבואים מאחורי חוות הדעת המשפטיות מוכיח שלחברי הקואליציה, כמו חברי הכנסת דוד ביטן או אורן חזן, אין אומץ להצביע נגד, וברגע האמת הם משתפנים. במקום להצביע נגד הם מסתתרים מאחורי מסך של חוות דעת משפטיות, בניסיון להבהיל את כחלון, ששלטון החוק נר לרגליו.



אלא שנתניהו עצמו מבין את כללי המשחק. הוא יודע שללא כחלון אין לו קואליציה. ולכן, עד להודעה חדשה הוא יהיה מוכן לבלוע ממנו כל צפרדע, גם אם היא בגודל של פיל. ככה היה עם חוק שכר הבכירים; ככה היה עם הרפורמה בבנקאות; וככה יהיה בכל יוזמה כלכלית אחרת. גם כחלון מבין שלעצמאותו הכלכלית המוחלטת יש מחיר. זה התבטא בתמיכתו במתווה פינוי עמונה, בסיפור תאגיד השידור הציבורי ובהתקפלותו בנושא הרפורמה בתקשורת. גם כחלון מבין שהוא חייב לעתים לבלוע גלולות אנטי-בחילה לקידום האג'נדה שלו. המכנה המשותף לביבי ולכחלון הוא שמדובר בפוליטיקאים המשופשפים ביותר בממשלה. מה שהם כבר הספיקו לשכוח, טירונים בפוליטיקה כמו חברי הכנסת דוד ביטן, מיקי זוהר או אורן חזן עדיין לא הספיקו ללמוד.



אז נכון שוועדת הכספים אישרה בישיבה שנויה במחלוקת ובזריזות את מיסוי הדירה השלישית, וגם נכון שמדובר בחוק בעייתי, שספק רב אם יסייע בהורדת מחירי הדיור. כחלון, שהתעקש, ישלם על כך בסוף מחיר פוליטי. אבל בפוליטיקה הישראלית כבר התקבלו החלטות חמורות הרבה יותר, בלי שאף אחד ימצמץ. ח"כ גפני, שנאלץ לבלוע את הגלולה המרה לאישור מיסוי דירה שלישית בדאגה לבריאות הקואליציה, דחה רק בשבוע שעבר את העלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים. מדובר בהחלטה דרמטית הרבה יותר מעניין המס, אבל שום איום בעתירה לבג"ץ לא נרשם. ואגב, משום מה בהחלטת המס לא נשמע הפעם קולם של חברי כנסת מהאופוזיציה שתומכים ביוזמה (בשינויים המתבקשים) כמו שלי יחימוביץ'.



כעת עומדת על הפרק העתירה לבג"ץ נגד החוק מצד חברי האופוזיציה. תקדים חוק שכר הבכירים ויוזמות חקיקה אחרות מוכיחות שבג"ץ אינו ממהר להתערב בהחלטות הכנסת, גם אם הן שנויות במחלוקת.