מפכ”ל המשטרה רוני אלשיך קצת נחפז, לטעמי, כאשר העריך שחקירת המשטרה נמצאת בישורת האחרונה שלה. אפשר לייחס את האמירות האלה, כמובן, לחוסר ניסיונו בתחום הפלילי - ואפשר גם לייחס את הדברים לרצונו לפייס גורמים שונים. אבל בדבר אחד אין לי ספק, לאחר עשרות שנות ניסיון: במה שפורסם עד כה נראה שאין אפילו בדל של ראיה לעבירות פליליות שביצע ראש הממשלה.



מותר לקבל מתנות או טובות הנאה, ללא כל הגבלה, ורק אם מתקיימת כוונה פלילית - נעברה עבירה לכאורה. כלומר, סתם מתת שאינו בעד פעולה הקשורה בתפקידו של המקבל - והדגש הוא על המילה “בעד” - אינו מגבש את היסוד הנפשי הנחוץ בכל עשייה מן הסוג הזה. ובעניין זה, נראה שאין צל־צלו של חשש שארנון מילצ’ן, שכבר ראה דבר או שניים בחייו, התכוון לשחד את ראש הממשלה. נדמה שהוא לא רצה ממנו דבר - והוא לא ציפה לקבל ממנו דבר. וגם האמירה המטופשת שאפשר להאשימו בשוחד, כיוון שהוא “שלח את לחמו על פני המים”, כדי להטות למשוא פנים בדרך כלל, כלשון החוק, אין בה כל ממש.



מבחינת הדין הפלילי, מילצ’ן יכול היה להעביר בכל בוקר בקבוק שמפניה ורודה, האהובה גם עליו, כך מספרים, או סיגר קובני משובח, לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - ועדיין לא מדובר בטובת הנאה אסורה. מכאן שגם כל הספקולציות שהוא מחפש לעצמו חסינות, כביכול, בדרך של קבלת מעמד של עד מדינה, אין בהן דבר. להערכתי, אין במעשיו עבירה, וגם ראש הממשלה לא ביצע כל עבירה בעת שקיבל את מה שהוא קיבל.



לא למהר להספיד



ואגב, נראה שגם עבירה של הפרת אמונים לא קיימת, שהרי שם צריכה להתקיים עשייה כלשהי “הפוגעת בציבור”. וגם אם ייאמר, כפי שנטען באמצעי התקשורת, שנתניהו ניסה לסייע למילצ’ן באחת משיחותיו עם שר החוץ האמריקאי, אין בכך מאומה. זאת הייתה לכל היותר, כנראה, שיחת אקראי שבה חבר מנסה לברר עבור חבר מה הקושי האדמיניסטרטיבי שבהנפקת מסמך כלשהו.



כבר לפני זמן רב קבע את הדברים האלה השופט אהרן ברק בפסק דין מקיף בעתירות שהוגשו - ואני הייתי אחד העותרים - נגד היועץ המשפטי לממשלה באותה העת, שביקשו לחייבו להעמיד לדין את מפכ”ל המשטרה באותם ימים, רפי פלד, בגין קבלת “טובות הנאה”. השופט ברק גם התייחס ל”חוק המתנות”, תוך שהוא קובע שאין איסור על קבלת מתנות, וכי רק אם לא נעשה דיווח ביודעין - ושוב, יש להדגיש את המילה “ביודעין” - נעברה עבירה שדינה קנס בלבד. יש גם הבדל, מבחינת החוק, בין מתנה חפצית, תמונה או פסל, לדוגמה, לבין מתנה מתכלה.



כך או כך, לא הייתי ממהר להספיד את מי שמכהן עתה בתפקיד ראש הממשלה. ככל שהדברים ידועים כעת, לאור ההדלפות המגמתיות של בעלי עניין, לא נפל דופי פלילי במעשיו. ייתכן שזה לא נאה להתרועע עם בעלי ממון או עם מוציאים לאור, אבל מכאן ועד לדרישות של פוליטיקאים מתחסדים שראש הממשלה ישעה את עצמו, רחוקה מאוד הדרך.



חבל שהמפכ”ל הזדרז לקבוע מסמרות. במקומו, הייתי מחפש את המדליפים במחנהו. שכן, לא כל מה שלא ראוי, אולי, בעיני קציניו, מהווה עבירה פלילית - וללא היסוד הנפשי, נראה שאין כלום במה שהודלף עד כה.