חוק ההסדרה, שעבר בכנסת בשבוע שעבר, משרטט את קו פרשת המים שלנו כמדינה שומרת חוק. היועצים המשפטיים של הממשלה, הכנסת, משרדי הביטחון והחוץ וועדת חוקה, חוק ומשפט - כולם ציינו שאינו חוקתי, או כדברי היועץ המשפטי לכנסת: משייט לו מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל.


הם יודעים כי בהסתכלות לאחור על האירועים המשפטיים הקשורים להתיישבות ביהודה ובשומרון, במהלך 50 השנים האחרונות, אפשר לראות כיצד בית המשפט העליון נע בשדה מוקשים משפטי, תוך שהוא נמנע מקביעת עמדה באשר לחוקיות ההתיישבות.



כלהטוטן המשאיר כדור אחד באוויר, שמר בית המשפט העליון את ההחלטה על חוקיות ההתיישבות, לאור סעיף 49 לאמנת ז'נווה, באוויר, ולא נגע בה. בג"ץ אישר הקצאה של אדמות ציבור בשטחים לצורך הקמת התנחלויות. הוא דחה את עתירת שלום עכשיו, שביקשה להצהיר על אי חוקיותו של מפעל ההתנחלות בכללותו, אישר את תוואי גדר ההפרדה ואפשר את הרחבת כביש 443 - אך חמק מהדיון הלוהט על חוקיות ההתנחלויות, תוך שהוא משרטט קו אדום: הוא סירב לאשר הפקעת שטחי אדמה פרטיים לצורכי התיישבות, גם כשהם נמצאים בלב שכונה קיימת.



 "באין ממשלה, ייפרע עם" 


והנה עכשיו בא חוק ההסדרה, המתיימר להסדיר את ההתיישבות, ושם על סדר היום הבינלאומי את ההפרה המתמשכת של החוק הבינלאומי המתרחשת ביהודה ובשומרון. החוק שובר את הכלים, מצפצף בגלוי וללא בושה על עקרונות המשפט הבינלאומי, שם את בית המשפט העליון ואת המדינה במצב בלתי אפשרי ומשחק ישר לידי בית הדין הבינלאומי בהאג, שקבע ב-2004 כי "הקמת ההתנחלויות בשטחים והעברתם של ישראלים אליהן הנה בלתי חוקית על פי המשפט הבינלאומי". זאת בהתאם לסעיף 49 לאמנת ז'נווה, הגורס כי "המעצמה הכובשת לא תגרש ולא תעביר חלקים מאוכלוסייתה האזרחית לשטח הכבוש".


יש המתעלמים מהחוק הבינלאומי, דוחים את הפרשנות של היועצים המשפטיים של הממשלה והכנסת, מביאים פרשנויות חדשות ובלתי מקובלות על העולם ורוצים ליצור עובדות חלופיות המתאימות לאמונתם. זהו מיעוט המנסה להשליט את תפיסת עולמו על הרוב ומניע את כולנו לקראת מדינה דו-לאומית.



חברי הכנסת מטעם הבית היהודי יודעים שיש קונצנזוס רחב לכך שהגושים הגדולים צריכים להישאר במדינת ישראל, במסגרת שתי מדינות לשני עמים. הם מודעים לכך שההתיישבות ביהודה ושומרון עלולה להיפגע אם תוכרז בידי מדינות אירופה כבלתי חוקית. אבל הם כבר מתכננים את הצעדים הבאים: חוק פסקת ההתגברות וסיפוח שטחי יהודה ושומרון. כל צעד שימנע את פתרון שתי המדינות משרת את מטרתם.



היועץ המשפטי לממשלה מוכן להתנגד לחוק ההסדרה בבית המשפט העליון, אך ראש הממשלה והקואליציה נכונים להילחם בכל העולם. הם נותנים ל-6.6% מהכנסת לכשכש בממשלה כולה, לפגוע בשלטון החוק, להעמיק את בידודנו, להחריף את החרם הקיים על ישראל, לסכן את קציני הצבא ולפלג את העם. ועל כך נאמר בפרפרזה על משלי כ"ט, י"ח: "באין ממשלה, ייפרע עם".



הכותבת היא חברת כנסת מטעם יש עתיד