לאחרונה התפרסמה הידיעה שהמדינה הולכת להציע קורסים מקוונים כהכנה לבחינה הפסיכומטרית בחינם לכל דורש. לצד הגל הפופוליסטי של מתקפות נגד הבחינה, מאוד משמח שהמדינה עדיין מבינה ומכירה בחשיבותה של הבחינה ככלי מיון שוויוני בדרך ללימודים גבוהים ובכך שהבעיה אינה בבחינה עצמה אלא בתעשיית קורסי ההכנה שהתפתחה סביבה.



קל וגם פופולרי להשמיץ את הבחינה הפסיכומטרית, אך יש לזכור כי תעודת הבגרות לא מהווה מדד השוואתי אחיד, שוויוני והוגן. היא אמנם משקפת את הידע שנלמד ונצבר בתחומים רבים אצל התלמיד לאורך שנים, אך הרכבה שונה מאוד בין המועמדים לאוניברסיטאות בכל שנה ובין מועמדים שסיימו תיכון בשנים שונות (בין היתר בגלל שינויים תדירים מדי בתכניות הלימודים של משרד החינוך). בנוסף, בחינת הבגרות מבוססת על הערכות סובייקטיביות של בודקים רבים שונים ובשנים האחרונות היא נעשית אף פחות אחידה עם עליית משקלה של ההערכה הפנימית הבית-ספרית. לכן, בחינת הבגרות לבדה מהווה מדד פחות אמין לניבוי הצלחה בלימודים האקדמיים וכלי מיון פחות מדויק ופחות שוויוני.



הבחינה הפסיכומטרית הכרחית להוגנות של תהליך המיון 


לעומת זאת, הציון הפסיכומטרי אמנם מבוסס על מבחן אחד נקודתי אך הוא אחיד לכולם ואובייקטיבי (ברובו אינו מבוסס על הערכות סובייקטיביות), כלומר הוא מהווה מדד השוואתי מדויק בהרבה. השילוב בין השניים מנבא הצלחה של הסטודנט בצורה הטובה ביותר. בחוגים המבוקשים, בהם הביקוש עולה בהרבה על ההיצע, נדרשים המוסדות להשכלה גבוהה לדרג ולבחור את המועמדים שסיכויי ההצלחה שלהם הם הגבוהים ביותר. הבחינה הפסיכומטרית, כמדד אחיד, הכרחית לשם ההוגנות של תהליך מיון המועמדים.



 ניבוי ההצלחה חשוב לא רק לאוניברסיטה אלא גם לסטודנטים. פרופ' אסף פרידלר
ניבוי ההצלחה חשוב לא רק לאוניברסיטה אלא גם לסטודנטים. פרופ' אסף פרידלר



הבחינה הפסיכומטרית מביאה הזדמנות וגם מונעת תסכול ובזבוז כסף - ניבוי ההצלחה חשוב לא רק לאוניברסיטה אלא גם לסטודנטים, שכמובן שואפים לסיים את לימודיהם בצורה המוצלחת ביותר. סטודנטים שיפסיקו את לימודיהם או ינשרו מהלימודים לא רק יפסידו שנים משמעותיות הכרוכות בהוצאות כלכליות גבוהות, אלא גם יחוו תסכול עמוק, שניתן למנוע. הפסיכומטרי גם עוזר למועמדים רבים: השימוש במרכיב קבלה נוסף חוץ מתעודת הבגרות נותן הזדמנות שנייה לתלמידים שממוצע הבגרות שלהם נמוך. מועמדים אלה יכולים להיבחן בבחינה הפסיכומטרית ולשפר את סיכויי הקבלה שלהם. ריבוי המועדים והנגישות של הבחינה הפסיכומטרית גם הם מהווים לעתים יתרון על תיקון ו/או השלמת בגרויות ולעתים ניתן אף להתקבל בקבלה ישירה בהתבסס על הבחינה הפסיכומטרית.



קורסי ההכנה בתשלום בעייתיים ומייצרים עוד פערים בייצוג שוויוני באקדמיה


מחקרים מראים שקורסי ההכנה לפסיכומטרי מביאים לשיפור מינורי בלבד, אם בכלל, בציון. קורסים אלה הם אופציונליים במקרה הטוב, לאנשים שצריכים מסגרת כדי ללמוד, אך נוצרה להם תדמית לא מוצדקת של קורסים הכרחיים. דבר זה מוביל להעמקת הפערים החברתיים, משום שאנשים שידם אינה משגת את הסכומים הדרושים להשתתפות בקורסים חוששים לגשת לבחינה הפסיכומטרית. הקורס המקוון החינמי ייתן להם מסגרת ללימוד ויאפשר צמצום פערים.



קורס מקוון וחינמי חשוב ויהווה כלי יעיל לתלמידים - הרעיון של קורסים מקוונים כהכנה לפסיכומטרי הוא רעיון מצוין. הפלטפורמה המקוונת היא לא רק הפלטפורמה של המחר, אלא הפלטפורמה שמשתמשים בה במקרים רבים כבר היום. נהוג לחשוב בטעות שקורסים מקוונים הם סדרה של הרצאות ארוכות מצולמות, אך לא כך הדבר. מדובר בקורסים אינטראקטיביים שמפותחים תוך ניצול של כל היתרונות של הפלטפורמה המקוונת, כגון תרגילים אינטראקטיביים שהתלמיד יכול לקבל עליהם פידבק מידי, מתווי הערכה שונים, דיונים בפורומים, צפייה בסרטוני וידאו ובאנימציות. קורסים מקוונים שיפותחו בצורה מקצועית ונכונה יוכלו למשוך אליהם אלפי תלמידים ולהכשיר אותם לבחינה הפסיכומטרית בצורה המיטבית. כל תמיד יוכל לשבת וללמוד במקום ובזמן שנוח לו, ללא עלות כספית ובוודאי גם רמות הלחץ המאפיינות קורסי הכנה שכאלה יהיו נמוכות בהרבה. הקורסים המקוונים הם הכלי הנכון לוודא שלא "הורגים את השליח" אלא מטפלים בבעיה האמיתית שהיא תעשיית קורסי ההכנה.



פרופסור אסף פרידלר הנו סגן הרקטור של האוניברסיטה העברית בירושלים