התקיפה האמריקאית בסוריה התרחשה לאחר שממשל אסד, שרוצח כבר יותר מחמש שנים את בני עמו, הפעיל נשק כימי (לא בפעם הראשונה) נגד אזרחים, ובהם ילדים. במשך יותר מחמש שנים רצח אסד יותר מחצי מיליון מבני עמו, והעולם עמד מנגד.



התמונות המזעזעות של אזרחים סורים שנטבחו בידי אסד בנשק קונבנציונלי לא הביאו את העולם לפעול. מיליוני הפליטים שיצרה המלחמה העסיקו את מדינות אירופה דווקא בדרכים לבלימתם בטורקיה, כדי שלא יגיעו לארצותיהם. איש מהם לא חשב לפעול נגד אסד כמחולל הבעיה. גם כשהיה ידוע שלאסד נשק כימי בכמויות גדולות ושהוא משתמש בו מעת לעת, החליט הנשיא הקודם אובמה להעדיף הסכם שהובילו הרוסים ושמומש רק בחלקו על פני תקיפה שתבהיר לאסד כי יש מחיר למעשי הטבח שלו.



הפעם הממשל האמריקאי בראשות טראמפ העז וסוף סוף תקף שדה תעופה בסוריה. בהחלט מעשה חשוב בכיוון הנכון, שבא לומר לאסד: עד כאן! שימוש בנשק כימי הוא חציית קו אדום ואמריקה לא תאפשר זאת.



אמריקה פשוט לא יכלה לעמוד מנגד לנוכח התמונות הקשות של התקיפה הכימית שקטלה אזרחים, בהם ילדים רבים, והגיבה בתקיפה מדודה ושקולה שכללה ירי מדויק מאוד על מטרות נבחרות, במינון לא גבוה (59 טילים), תוך שהיא מודיעה על התקיפה מראש למספר מדינות.




השעה לאחריות מדינית וביטחונית



נראה שמעשה התקיפה אינו מסמן שינוי במדיניות האמריקאית כלפי מלחמת האזרחים בסוריה, וממשל טראמפ אינו מתכוון לשלוח כוחות לסוריה ואינו מסמן בשלב זה את שלטונו של אסד כמטרה, אולם התגובה המהירה של ארה"ב, שפעלה לבדה, ללא גיוס של גיבוי בינלאומי, מהווה שינוי משמעותי במדיניות האמריקאית. נראה כי רוסיה, שחזרה תחת פוטין לשחק תפקיד של מעצמה (אף שאין לה הכלים לכך), הופתעה מהמהלך המהיר שלא תואם עמה. ארה"ב בראשות טראמפ משדרת לעולם כי כמנהיגת העולם החופשי היא לא תהסס להגיב באמצעים צבאיים במקום ובזמן שייראו לה, גם בלי לגייס לכך תמיכה בינלאומית.



רוסיה, שכוחותיה נמצאו בסמיכות לאתרי התקיפה, הורגלה בשנים האחרונות לכך שארה"ב מתאמת עמה את הפעילות הצבאית בסוריה. הרוסים, שפעלו בסוריה בחופשיות והנם פטרוניו של אסד ושל הציר השיעי איראן־אסד־חיזבאלה, מבינים כי כללי המשחק משתנים ומעתה יש שחקן משמעותי נוסף בזירה, שפועל עצמאית ויש להתחשב בדעתו.



ההתפתחויות האחרונות בהחלט חיוביות לישראל. כל אירוע שיחליש את הציר השיעי בראשות איראן הוא חיובי מאוד. ישראל צריכה לעשות ככל יכולתה כדי להימנע ממעורבות צבאית במדמנה הסורית. המצב הנוכחי הוא עדין מאוד, וישראל תצטרך לשקול היטב בטרם תחליט לפעול בזירה הסורית. הרגישות הרוסית גבוהה עתה ואין להוציא מכלל אפשרות תגובה רוסית למהלך צבאי ישראלי. זו השעה לאחריות מדינית וביטחונית.



הכותב היה מפקד חיל הים