אם מישהו היה זקוק להוכחה שכלבי השמירה של הדמוקרטיה הישראלית שרויים במצב עגום מאי־פעם, הוא קיבל אותה בבריחה של משה כחלון ממסיבת העיתונאים שערך לאחרונה. שר האוצר הותיר את מנכ”ל משרדו שי באב”ד להתמודד עם מטח כבד של שאלות. רובן ככולן עסקו במכה הכואבת שספגה העיתונות החופשית, עם התנפצותה המהדהדת של ההבטחה הגדולה שנתלתה בתאגיד השידור הציבורי.



זוהי רק המחשה של עומק ההתערבות הפוליטית בעיצוב מפת התקשורת בישראל, אחרי שכבר חשבנו שראינו הכל. עם פרוץ פרשת תיק 2000, הציבור נחשף למשא ומתן הבלתי ייאמן שהתנהל לכאורה בין מו”ל “ידיעות אחרונות” ובין ראש הממשלה על עתיד העיתונים המובילים בישראל ועל אופן הסיקור של פוליטיקאים בכירים. תצרפו לכל אלה את המקרים שבהם קנו שרים ראיונות וסיקור אוהד בכלי תקשורת, ותקבלו תמונה קודרת של ניסיונם של נבחרי הציבור להכפיף אליהם את העיתונות החופשית. כוח נוסף המטיל צל כבד על חופש העיתונות טמון באינטרסים המסחריים, מה שרק מגביר את חוסר האמון של הציבור בתקשורת המיינסטרים. ואם כל זה לא מספיק, הרשתות החברתיות מדרבנות חלק מהתקשורת לפעול לפי שיקולי רייטינג, להסתפק בכתבות רזות ולזנוח את עולם התחקירים, שתמיד היה למוצר העיתונאי בצורתו המזוקקת.



אבל לא הכל שחור. המצב הקשה מנפק מיזמי עיתונות עצמאית המבקשים לעקוף את האינטרסים הפוליטיים והמסחריים ולשים זרקור על נושאים בעלי משמעות ציבורית רחבה ביותר. כך, לדוגמה, נראה שעוד ועוד ישראלים מצביעים הצבעת אמון ביוזמה שהוקמה בחודשים האחרונים - קרן התחקירים העצמאית - המציעה תהליך עבודה עיתונאי ייחודי. זוהי התארגנות של גופי עיתונות עצמאית מובילים בישראל שנועדה לבצע תחקירים בנושאים שהציבור בוחר. בחודשים האחרונים הציעו הגולשים מאות נושאים לתחקירים. וכעת, בתהליך המפוקח על ידי ועדת העורכים של גופי העיתונות העצמאית, עומדים הנושאים הדחופים ביותר להצבעה, ובסופה ייבחר התחקיר שיצא אל הפועל. על קרן התחקירים מוטלת חובת ההוכחה בשאלה אם תוכל לתת במה לנושאים שהציבור מחשיב דחופים, ובאותה נשימה גם לווסת את חכמת ההמונים ולשמור על תהליך עבודה מקצועי.



לאחרונה חברו גופי העיתונות העצמאית לפרויקט "הדסטארט" למימון המונים של תחקירים בהנחיית הציבור. פרויקט זה עדיין בעיצומו, ואם ימשיך בקצב זה, תהיה זו הוכחה שהציבור צמא לגוף תקשורת עצמאי הפועל תוך שיתוף מלא של הציבור בתהליך העבודה. עיתונות עצמאית, ובפרט זו הממומנת מתרומות הציבור, איננה חייבת דבר לגורמים מסחריים, ואין ביכולתם של פוליטיקאים להכפיפה אליה. זהו מודל המאפשר לעיתונאים עצמאיים מנוסים לצאת ולחקור נושאים בעלי חשיבות לאומית, בלי צורך לרצות מפרסמים ולהישפט במדדי רייטינג. הרתיעה המרכזית (והמוצדקת) של עיתונאים להצטרף למסלול הזה היא היעדרו של גב משפטי וכלכלי מסודר, המאפשר עבודה רציפה ואפקטיבית על תחקירים. זהו אתגר משמעותי שחלוצי העיתונות העצמאית בארץ עדיין לא נותנים לו מענה מספק.



הכותב הוא מנכ"ל קרן התחקירים העצמאית