בעוד אלפי משתתפים מתאספים בפולין לקראת יציאתו לדרך בפעם ה־29 של "מצעד החיים" הבינלאומי, כדי לכבד את זכרם של אלו שנספו ולהוקיר את אלו ששרדו, נוכל אנו להיזכר פעם נוספת בעברו של העם היהודי, ברלוונטיות שלו להווה ובחשיבותו לעתיד.



במשך שלושת עשורי קיומו התגאה מצעד החיים, שהנו גם מסע על ציר הזמן, בכך שהותיר סימן בלתי מחיק על מסלול חייהם של 250,000 הבוגרים שהתחנכו על ערכיו. המשתתפים במצעד לאורך השנים זכו לחוויה משמעותית, כשצעדו לצד עמיתיהם ולצד מחנכים, שורדים ואישים נכבדים נוספים, שהגיעו מקבוצות, עמים ורקעים שונים ומגוונים.



אנו ממשיכים לחוש ללא הרף את חשיבות לימוד אירועי השואה, שימור הזיכרון והמורשת, שכן כחלק מאחריותנו חובה עלינו לדמיין עתיד ללא עדי ראייה לזוועות שנגרמו לעם היהודי. ב־70 השנה האחרונות העבירו שורדי השואה את לפיד הזיכרון לדור הבא באמצעות מסירת זיכרונותיהם, סיפורים משפחתיים ותיאורים מפורטים של חיי היום־יום, ביוגרפיות פרטיות, חוויות אישיות מצמררות והעברת חוויית הסבל המשותף.



לצד ההערכה העמוקה לעדות הישירה שהעניקו שורדי השואה לעולם, עלינו להכין עצמנו לתקופה שבה יהיה עלינו להניף את משואת הזיכרון בלעדיהם. אנו, בני הדור ששאב תועלת כה רבה מנוכחותם של השורדים בחיינו, חייבים להקדיש את עצמנו למשימה: עלינו לשמש כעדים לעדותם. עלינו להקדיש עצמנו להבטחה שניתנה: לזכור ולא לשכוח. המשימה לא תהיה קלה, אבל חובתנו לקחת אותה על עצמנו: למען אלו שנספו, למען אלו ששרדו כנגד כל הסיכויים ולמען הדורות הבאים. הרי עם שבוחר לשכוח את זיכרונותיו, הוא עם המזניח את לבו.



בעודנו צופים את פני העתיד, ברורה לנו יותר מאי פעם חשיבות חינוך הדורות הבאים לזיכרון אירועי העבר, שלהם השפעה דרמטית ומתמשכת על חיינו. מצעד החיים שם לו ליעד שימוש בשיטות לימוד חדשניות, כדי להעביר לדורות הבאים ידע הכרחי שיסייע להם ביצירת עתיד טוב יותר לאנושות כולה. בתור ארגון, נותרנו מחויבים לחינוכם של המחנכים עצמם, וזאת באמצעות יוזמות שיעבירו את מסרי העבר ללא נוכחותם הישירה של השורדים, אלא באמצעות העדויות והטקסטים המוקלטים שהותירו לנו.



אנו מכירים בחשיבות הדור השני והשלישי לשורדי השואה כמספרי הסיפורים וספקי העתיד של האינפורמציה ההיסטורית. המשכיות רצף הזיכרון ושימור החוויה ההיסטורית של הורים, סבתות וסבים נמצאים בידיהם של אלו ששמעו את העדות מהעדים עצמם. ועם זאת, העברת המידע הנה גם באחריות הקהילה כמכלול. חובה על העם היהודי, כקהילה בקרב בני האדם, לקבל על עצמו את התפקיד: להותיר בחיים את ההיסטוריה של אלו שבאו לפניו - לספר כיצד חיו ואיך מתו.



כשהשורדים האחרונים כבר לא יהיו עמנו, זה יהיה תפקידנו - יורשי העבר ומבשרי העתיד - לשאת את לפיד המורשת ההיסטורית. זוהי חובת העם היהודי, כפי שאנו מצווים בהגדה של פסח, לשוב ולספר את הסיפור. עלינו להעביר הלאה את השיעורים שלמדנו מקודמינו כדי שאלה שיגיעו אחרינו יהיו נאורים דיים ומחויבים דיים לשימור והגנת הזיכרון.



הכותבת היא נשיאת הארגון הבינלאומי "מצעד החיים"