זו הפעם הראשונה שארגון המדינה האסלאמית מצליח להוציא לפועל שני פיגועים משמעותיים בתוך איראן; שני היעדים נבחרו בקפידה, והם מסמלי השלטון והמהפכה האסלאמית במדינה – הפרלמנט והמאוזוליאום של מייסד הרפובליקה האסלאמית של איראן, האייתולה חומייני. גם למועד ביצוע הפיגועים משמעות סמלית. הפיגועים מתרחשים במהלך חודש הרמדאן, הנחשב למקודש אצל המוסלמים. חומייני הלך לעולמו ב־3 ביוני 1989.
 
דאע"ש נמצא כרגע בנסיגה מתמדת בתחומי הח’ליפות שיצר בעיראק ובסוריה. איראן ממלאת תפקיד מרכזי מאוד במערכה נגדו. לכן, מבחינת עצם הפעולה של דאע"ש נגד איראנים ומטרות שיעיות באופן כללי, אין בזה חידוש, כי זה קורה כל הזמן בעיראק ובסוריה. החידוש הוא בכך שהפעם הם הכו בלב לבה של איראן וסמליה, וזה מבחינתם הישג משמעותי מאוד בתקופה שעיקר החדשות סביב דאע"ש מדברות על התבוסה של הארגון במוסול ותחילת המערכה על בירת הח’ליפות בסוריה.
 
מבחינת איראן, זו כמובן פגיעה קשה מאוד ביוקרה של השלטון: השלטונות האיראניים, באמצעות מנגנוני הביטחון ומשמרות המהפכה, היו אמורים לכאורה להבטיח את הביטחון, בוודאי סביב אתרים רגישים כמו הפרלמנט והמאוזוליאום של חומייני. זה מעיד על יכולת מבצעית של "המדינה האסלאמית" לפעול בתוך לבה של איראן, וזו נקודה שצריכה לעורר דאגה בקרב השלטונות האיראניים. 
 

מבחינת השלטון, זה בוודאי לא יגרום לתושבים לצאת נגדו. להפך, יש פה ביטוי נוסף למלחמה בין השיעה לסונה. המדינה האסלאמית נושאת את הדגל בעימות הפנים־אסלאמי הזה ורוב אוכלוסיית איראן, שהיא שיעית, פוסלת ומגנה את האירוע. יותר מזה, הפיגועים מצדיקים בעיני הציבור באיראן את טענת השלטונות שהם תומכים במלחמה נגד "המדינה האסלאמית" בעיראק ובסוריה, כי זה איום על השיעה ועל איראן, ולכן זה נותן צידוק לאותה מדיניות שנוקטת איראן במזרח התיכון.
 
מרבית המדינות הסוניות הערביות מאשימות את איראן בכך שהיא מעודדת טרור וחותרת תחת המדינות הערביות הסוניות - ופה איראן תצטייר לא כיוזמת טרור אלא כקורבן טרור. האיראנים משתמשים בדברים האלה כדי להגיד שהם לא תומכי טרור אלא קורבנות טרור.
 
נוסף על כן, הפיגועים מתרחשים בסביבה גיאו־אסטרטגית, לאחר ביקור הנשיא טראמפ בוועידה בערב הסעודית, בהשתתפות ראשי מדינות מוסלמיות סוניות. המסר העיקרי שלה הוא שאיראן היא מקור הטרור במזרח התיכון. לכן איראן נמצאת היום אולי בבידוד גדול יותר מבעבר, וזה משפיע על השלטונות. פגיעה נוספת בתוך לבה של איראן מחלישה את מעמדה בעיני העולם הערבי והמוסלמי שסובב אותה. 

הכותב הוא מנהל המחקרים במכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה