הבחירות בבריטניה נערכות בצל אווירת חירום בעקבות הפיגועים שפקדו את הממלכה בתקופה האחרונה. הקמפיין הושהה כמה פעמים במהלך תקופת הבחירות בשל הפיגועים, והשבוע הכריזה תרזה מיי שמשהו חייב להשתנות, כך שיהיה מעניין לראות מה בדיוק ישתנה ואילו תוכניות יש לה. מבחינתה של מיי, כל תוצאה שאינה התחזקות השמרנים תהיה אכזבה.



מערך הכוחות בין שלוש המפלגות - השמרנית, הלייבור והליברל־דמוקרטית - הוא שיקבע איך יראה ה"ברקזיט". בטווח הקצר, אם בתאריך היעד של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי תצא הממלכה ללא הסכמים, זה עלול ליצור כאוס. מטוסים לא יוכלו להמריא, סחורות לא יוכלו להיכנס לנמל, ותנועה של אנשים מסוימים מהאיחוד האירופי לבריטניה תוגבל. בטווח הארוך זה ישפיע על הסחר באירופה ועל שיתוף הפעולה האסטרטגי והכלכלי ביבשת.
 
אם ייחתם הסכם, יהיה צריך לבחון איך הוא ייראה - כמה בריטניה תצטרך לשלם, מה תהיה רמת שיתוף הפעולה שלה עם האיחוד האירופי אחרי הפרישה, וכמה זכויות יהיו לאזרחי האיחוד בבריטניה. האיחוד האירופי ניסח מסמך עקרונות, ותרזה מיי פרסמה מסמך, אבל אין התאמה בין הרצונות. הפשרות שמיי תוכל להשיג עם האיחוד יהיו תלויות במידת התמיכה שלה מבית. 
 

הברקזיט ישפיע לא רק על בריטניה אלא גם על האיחוד האירופי ועל דמותה של אירופה, כך שמדובר בבחירות בעלות משקל ומשמעות. ללייבור יש קו מאוד נוקשה מול האיחוד, ומצד שני עומדת המפלגה הליברל־דמוקרטית - כרגע היא שחקנית זניחה, אבל אם תתחזק, הדבר יסייע למיי לעשות פשרות. המפלגה הליברל־דמוקרטית טוענת כי לאחר שיהיה הסכם, היא תהיה מעוניינת במשאל עם שיבדוק אם התושבים רוצים לצאת מההסכם. אם המפלגה תתחזק, זה יאפשר לבריטים לסגת מההסכם. אומנם הסיכוי לכך קלוש, אבל קיים.
 
עד היום ראש הממשלה תרזה מיי חיבקה את הנשיא טראמפ משום שלא רצתה לטלטל את הסירה ולהסתבך איתו. הטענה היא שהעמדה האמיתית של מיי לנוכח מדיניות החוץ של טראמפ שונה מאוד מכפי שהיא מציגה כלפי חוץ, וזה בגלל הערפל שהבחירות הטילו. זה ישתנה ביום שאחרי הבחירות. מיי כבר תדע לאיזה סוג של ברקזיט היא הולכת, תהיה לה תמונה ברורה יותר של העתיד, וזה יוכל להשפיע על היחסים של בריטניה עם ארה"ב.  

הכותבת היא מומחית ליחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה הפתוחה