העובדה שבמהלך המסחר במטבע חוץ ירד אתמול שער הדולר לראשונה אל מתחת ל־3.5 שקלים מעידה על אוזלת ידו של בנק ישראל. שחקני מטבע וספקולנטים מנצלים את אוזלת היד של הבנק המרכזי ועושים ככל העולם על רוחם. אתמול בערב, לאחר סיום המסחר וקביעת השער היציג, שבו הספקולנטים להתערב והשפיעו על השוק. השחקנים הזרים שומעים את ההתבטאויות חסרות התוכן של נציגי בנק ישראל והאוצר שכאילו אין מה לעשות וצוחקים. יש הרבה דיבורים, מעט מעשים.



כשהחשב הכללי באוצר אומר שאין מה לעשות נגד הדולר ובנק ישראל והאוצר רק יכולים לדגדג אותו, ברור שזה אור ירוק להמשך החלשת הדולר. מקבלי ההחלטות חייבים להפנים שדפוסי הפעולה וכללי המשחק בשוק השתנו.



השקל נמצא תחת מתקפה, אף שלפי המשתנים הכלכליים הבסיסיים הוא אמור להיות חלש בהרבה: הריבית בארה"ב עלתה, עסקת מובילאיי, שאמורה הייתה להזרים ביקושים לשקל, נוטרלה והצמיחה בישראל כבר לא משהו וירדה וזה ניכר בעודף היורד בחשבון השוטף.



בקיצור, כל הפרטים מראים שהשקל צריך להיחלש אבל הוא מתחזק. וזה מוביל את הכלכלה הישראלית לסף ריסוק. אסור לטמון את הראש בחול וזה לא שחסרים פתרונות: הפתרון האידיאלי הוא להקפיץ את הדולר ל־3.8 שקלים ולשים רצפה לסל המטבעות. לא המצאתי את הגלגל וזה כבר קרה במדינות בעולם. אם הפתרון האידיאלי הזה לא יגיע, בנק ישראל חייב לפעול נגד הספקולנטים בכלים לא שגרתיים ובשעות מפתיעות.



דולר-שקל. צילום: רויטרס



אפשר בתוך ערב אחד לגרום לפיחות של 4% כדי שהסוחרים יוכו בהלם ויבינו שבנק ישראל משנה טקטיקה והגיע לעבודה. גם אם בסופי השבוע הוא לא נוכח פיזית ניתן להשאיר הוראות קבע לקניית דולרים.



שוב אני אומר: דפוס הפעולה השתנה ובנקים זרים מנצלים את זה לרעה ובמעט כסף מעקרים את השפעת בנק ישראל. אבל גם לחשב הכללי באוצר שחושב שהוא חכם גדול אסור לברוח מאחריות.



האוצר חייב לבטל את הפטור ההזוי ממס על השקעות באיגרות חוב ארוכות טווח. בנק ישראל מתחנן לזה. במקביל, מומלץ להטיל מס על תנועות הון ספקולטיביות. האוצר חייב לקדם את המרת החוב הדולרי של המדינה לשקלים בהיקף 17 מיליארד דולר. והכי חשוב זה לשלב ידיים ולהילחם עם בנק ישראל. צריך להתחיל בזה שקודם כל יודו סוף סוף שיש בעיה חמורה בשער החליפין. מה שנעשה עד היום זה בדיחה. האם מכל מדינות העולם דווקא ישראל היא המדינה שרוצים להשקיע בה מטבע זר?



אם לא ייעשה כלום וימשיכו להתייחס למצב בשוויון נפש ולא כאל מצב חירום, זה יהרוס לנו את הכלכלה וחבל.



הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ אנרג'י פיננס לניהול סיכונים