בעשור האחרון שינה הנגב את פניו. התשתיות הלאומיות חיברו אותנו לחלקי הארץ השונים, תושבים רבים מצטרפים, בסיסי צה"ל עברו דרומה, והתחושה הכללית היא של התקדמות ועשייה. אבל לא רק שעדיין קיימים פערים משמעותיים בתחומים רבים בין הנגב למרכז הארץ, אלא שכדי שנוכל למשוך לכאן עוד תושבים ועסקים, חייב הנגב מצד אחד לשמור על ייחודיותו ומצד שני - לייצר מענים טובים ויצירתיים יותר מאשר במרכז.



הכנסת מציינת היום את "יום הנגב", אך כל עוד נדרש יום מיוחד לציון הנגב, אנו עדיין רחוקים מהמנוחה והנחלה. כל הסקרים שנעשו בשנים האחרונות הוכיחו מעל לכל ספק כי התעסוקה הנה הגורם המרכזי הגורם לאנשים להעתיק את מקום מגוריהם, ואילו החינוך הוא הגורם המרכזי אשר בזכותו מחליטים אנשים לאן לעבור. לכן ברור שאם אנו רוצים שיותר תושבים יצטרפו ליישובי הנגב, לא מספיק לייצר הטבות מסוגים שונים, חייבים להתמקד בפיתוח מקומות תעסוקה איכותיים ומתן מענים מעולים בתחום החינוך. מתוך כל מגוון הנושאים שמצויים על סדר יומנו, אני מבקשת לשים את הזרקור על החינוך. לא על החינוך בכללו, אלא על האתגר הקיים ביצירת מענים חינוכיים איכותיים למה שאנו מכנים "ילדי הקצוות", דהיינו הילדים המצטיינים מחד ובעלי הצרכים המיוחדים מאידך.




קושי בהקמת מוסדות חינוך ל"ילדי הקצוות"






ברשויות מקומיות ואזוריות, בעיקר בפריפריה הגיאוגרפית, קיים קושי בהקמת מוסדות חינוך ייעודיים לאוכלוסיית "ילדי הקצוות", מכיוון שמספר הילדים בכל רשות אינו מצדיק פתיחת מוסד כזה. מצב זה מצריך מציאת פתרונות רחוקים, אשר הנם נגישים פחות ויקרים יותר ולעתים אף אינם ממוקמים כלל באזור. הלכה למעשה, ילדים אלו אינם מקבלים את המענה המותאם והאיכותי שלו הם זקוקים וזכאים. אוכלוסייה נוספת שאינה מקבלת את המענה התואם לצרכיה הם הילדים המבקשים ללמוד במוסדות חינוך ייחודיים כמו בתי ספר לאמנויות.



אחת האפשרויות לקדם נושאים אלו היא במסגרת מיזם "האשכולות האזוריים", אשר קם ביוזמתו של ארגון הג'וינט, בליווי ותמיכה של משרד האוצר ומשרד הפנים. במסגרת המיזם חברו כמה רשויות מקומיות ואזוריות, בצפון ובדרום, לאשכול אחד, שדרכו ניתן לפתח ולהקים שירותים אזוריים איכותיים לתושבים.



הרשויות השותפות יכולות לאגם משאבים, לייצר פתרונות לבעיות משותפות ולהעניק לתושבי האשכול שירותים איכותיים, כמו שמקבלים תושבים במרכז הארץ. אחד התחומים שעתידים לקבל את התנופה המשמעותית ביותר ממהלך זה הוא תחום החינוך. הרשויות השותפות בכל אשכול יוכלו לפעול יחד להקמת מוסדות חינוך ייחודיים משותפים, שייתנו מענה לכל ילדי האשכול. מהלך זה, בתמיכה תקציבית של משרדי הממשלה, יהווה אבן יסוד נוספת להבאת תושבים נוספים לנגב.



הנגב הוא אזור אסטרטגי למדינת ישראל, הן מהבחינה הביטחונית והן מהבחינה החברתית, אך מעבר לכך, הוא ביתם של מאות אלפי אנשים. אנו, ראשי הרשויות, אנשי ציבור, חברי הכנסת והממשלה, מחויבים לייצר עבורם ועבור ילדיהם את ההזדמנות והתנאים לחיים משמעותיים של צמיחה והתפתחות.



הכותבת היא ראשת המועצה האזורית בני שמעון