מעט תם, אך לא הושלם, והבנייה מחדש של העיר מוסול תימשך שנים, כפי שאמרו פקידים בכירים בעיראק לתקשורת המקומית. “עוד לא התבררו ממדי ההרס בעיר העתיקה”, הדגיש מקור בשיחה עם ערוץ “א־סומריה”. למעלה משלוש שנים לאחר השתלטות ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) על העיר מוסול, ותשעה חודשים לאחר שהחל מבצע “אנחנו באים, נינווה”, הכריז צבא עיראק על שחרור העיר השנייה בגודלה במדינה, העיר שהוכרזה כבירת ארגון דאעש. אתמול הגיע ראש הממשלה העיראקי, חיידר אל־עבאדי, למוסול כדי לברך את חייליו על הניצחון והעבודה הטובה שעשו.



כבר בשבת בבוקר דיווחה הטלוויזיה הממלכתית של עיראק כי הכוחות עומדים בתוך שעות ספורות להשתלט באופן מלא על מוסול, ונותרו “מטרים בודדים” עד כיבושה המוחלט מידי דאעש. יחיא רסול, דובר במפקדה של הכוחות המשותפים, שבה חבר גם צבא ארצות הברית, הדגיש כי “קווי ההגנה של דאעש מתמוטטים. הכוחות מתקדמים כדי להשתלט על יתר חלקי העיר”,



הגנרל האמריקאי דייב אנדרסון, האחראי על אימוני הכוחות העיראקיים, אמר מצדו כי “הכוחות הובילו את הארגון למקום קטן. אני לא יודע מה מספר לוחמי דאעש שנותרו במוסול, אך מה שאני יודע זה שבשבוע הקרוב לא יהיו עוד לוחמים שלהם בעיר”. במפה המעודכנת ביותר שפרסמה המפקדה שלשום בערב רואים שדאעש הולך ונעלם.



חיילי צבא עיראק חוגגים את שחרור מוסול. צילום: רויטרס
חיילי צבא עיראק חוגגים את שחרור מוסול. צילום: רויטרס



במקביל, ראש הפרלמנט העיראקי, סלים ג’בורי, אמר בתום פגישה עם השליח האמריקאי לסוגיית הקואליציה כי “קץ דאעש מתקרב. מדובר בצעד חשוב לקראת יציבות, אך הדבר לא יביא להיעלמות הטרור”. הוא הוסיף כי הצעד הראשון שיביא להחזרת אווירת היציבות הוא החזרת העקורים וסיום הסבל שלהם, תוך השבת השירות לכל הערים הניזוקות.



לא הכל ורוד



חגיגות סיום הקרבות הגיעו גם לרשתות החברתיות, כאשר ההאשטאג המוביל בעיראק היה “מוסול השתחררה”. הגולשת רוסול מואיד כתבה: “השחרור נעשה בידי הגיבורים, בדם שלהם, באמונתם ובעזרת סבלנותם. הם הגנו, לחמו, הקריבו את עצמם כדי לנקות את ארצם מהטרור וההרג”; הגולשת סאפא אל־ג’וראניק איחלה: “אלף ברכות לעיראק ולאנשיה בניצחון על ארגון דאעש, שהחריב את ארצם בהרג ובהרס”; ואילו הגולש עבד אל־קאדר אלבאי כתב: “נפלה מדינת השטויות”. בערבית זה נשמע טוב יותר: “חוראפה” במקום “חילאפה” (חליפות).



תמונות של ניצחון התפרסמו לרוב, כאשר אזרחים מניפים את דגלי המדינה ברחובות העיר המשוחררת וגם במקומות אחרים, בהם הבירה בגדד. אך לא הכל ורוד. מלבד העובדה כי קולות הירי עדיין נשמעים מעת לעת וכי הבנייה מחדש תימשך שנים רבות, כלי תקשורת שאינם מזוהים עם השלטונות במדינה הדגישו גם את סוגיית האזרחים שנסו על נפשם גם בימים האחרונים, ואשר נעלמו כמעט לחלוטין מהסיקור בתקשורת. רשויות עיראק מדגישות כי הימים הבאים ירוכזו בהשבת העקורים לבתיהם; עשרות אלפי בני אדם שיחזרו אל עיי חורבות ובתים מטים ליפול ויזדקקו לטיפול אינטנסיבי מצד הממשלה.



את הלחימה במוסול העתיקה סיכם גנרל ראיד ג’אודת, שאמר כי במערכה על שחרור העיר מוסול נהרגו 1,000 טרוריסטים והושמדו 65 כלי רכב, 20 מכוניות תופת, 24 אופנועים, 38 מרכזי פיקוד, 5 מגדלי תקשור ושמונה מנהרות. בנוסף, נוטרלו 71 לבנות חבלה ו־181 טילים שהיו בידי אנשי דאעש.