על רצף עבירות הפרת האמונים, עבירה של קבלת מתנה אסורה היא קלה יחסית, בנסיבות מסוימות אף לא מגיעה לרף הפלילי והיא יכולה להיות מינהלית או משמעתית. מתנה, בהקשר זה, אינה מתייחסת כמובן למתנות מקובלות בין חברים, גם אם המקבל אותה נושא משרה ציבורית.



בפסיקת בתי המשפט שלנו נקבע לא אחת, שקבלת מתנה ממי שאיננו חבר או מכר היא עבירה פלילית שעונש בצדה. כך למשל, בעבר נחקרו חשדות נגד בכיר במס הכנסה בחשד שלאירוע המשפחתי שלו הוזמנו אנשי עסקים שאינם ידידי המשפחה והם הביאו מתנות מוגזמות, בעיקר צ’קים שמנים, על מנת לרצות אותו. כשמדובר בשוחד, בתי המשפט פסקו שאין הכרח בתמורה מוחשית, משום שלעתים השוחד ניתן בבחינת “שלח לחמך על פני המים”. גם הענישה בעבירה של הפרת אמונים היא קלה יחסית ואיננה מחייבת מאסר בפועל. לעומת זאת, כשמדובר בשוחד, בדרך כלל זה מסתיים בתא המאסר.



טבעי היה לעזור למילצ'ן



אתמול פורסם שארנון מילצ’ן נחקר בלונדון תחת אזהרה, חקירה שהופכת אותו לכאורה לחשוד, והעבירה שבגינה הוא נחקר - על דרך הניחוש בלבד - היא מתן שוחד לכאורה. הענקת מתנה בלבד עשויה לחסות תחת כנפי עבירה של מרמה והפרת אמונים. אולם אם בתמורה למתנה, נושא המשרה נותן למי שסיפק לו את המתנה שירות שהוא בתחום סמכותו או בתחום שהוא מופקד עליו, העבירה יכולה בנקל להתגלגל לעבירה של שוחד - החמורה שבעבירות הצווארון הלבן.


ממה שלכאורה ידוע ופורסם עד כה בקשר למילצ’ן, שעד הפרסום אתמול היה ידוע שנחקר רק כעד, הרי שהממשלה הנוכחית עזרה לו לקבל ויזה ארוכת טווח לארה"ב ולשם כך עירבו לכאורה גם את מזכיר המדינה האמריקאי. נוסף על כך, ידוע שהמיליארדר לן בלווטניק מלונדון הוא אחד הבעלים הנוכחיים של ערוץ 10 ושבעבר מילצ’ן היה הבעלים של הערוץ ומשקיע גדול בו.



אשר לוויזה לארה”ב, ידוע גם שמילצ’ן סייע רבות לגופי ביטחון בישראל בעניינים חשאיים וכי האמריקאים לא אהבו את מעשיו, ויכול להיות שבשל כך התנכלו לו. אם כך, זה טבעי, נכון ומובן מאליו שראשי המדינה יתגייסו לסייע לו, ואין בכך כל דבר אסור. בשלב זה איננו יודעים יותר מכך ולכן יש להמתין. אשר לערוץ 10, פורסם שלכאורה ראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקידו כשר התקשורת אולי פעל למענו במציאת משקיע אחר שישחרר אותו מהעול הכספי שהערוץ הטיל עליו. אף שבשלב זה אין הדלפות, והדברים מעורפלים ולא ודאיים, ניחוש מושכל רשאי להניח כי בהקשרים אלה נחקר מילצ’ן.



אם אכן יהיו די ראיות לרשויות האכיפה לכך שמילצ’ן נתן מתנות אסורות כנגד תמורה שביקש וקיבל, או אז החשש לשוחד עלול להתבסס. אולם כאמור, על פי המידע המועט המתפרסם, עדיין מוקדם להניח הנחות ולהסיק מסקנות. וכן, גם ראש הממשלה זכאי ליהנות מחזקת החפות, שלמרבה הצער הולכת ונעלמת מחיינו הציבוריים.