רב הכותל שמואל רבינוביץ' עוסק לאחרונה רבות בשאלה מה מחביאות נשות הכותל מתחת לבגדים. בחודש שעבר, כשהגענו לתפילה בכותל, נערכו בנו – ולא בפעם הראשונה - בדיקות גופניות קפדניות ביותר כדי למנוע מאיתנו להכניס ספר תורה לרחבת הכותל. הסדרניות והמאבטחים ששכר רב הכותל דרשו מהמתפללות להרים חולצה וחצאית. העובדה שלא נמצא ספר תורה שהוסתר מתחת לבגדים לא מנעה מרב הכותל לצאת בהודעה לתקשורת, שלפיה נשות הכותל הבריחו ספר תורה מתחת לבגדיהן, והנשים החרדיות שבאו להפגין נגדן הבריחו משרוקיות "באיבריהן המוצנעים".



הבידוק הביטחוני שנערך לנשות הכותל בבואן להתפלל התבצע בניגוד לפסיקת בית המשפט המחוזי מ־2013, שקבעה כי לנשים עומדת הזכות להתפלל עם תורה, טלית ותפילין, כמו גם בניגוד להוראת בית המשפט העליון מינואר 2017, שלפיה אין לערוך בדיקות גופניות שלא לצורך ביטחוני, ואסור לנהוג בנשות הכותל באופן שונה מיתר המתפללים.



נשות הכותל, צילום: מרק ישראל סלם
נשות הכותל, צילום: מרק ישראל סלם



העולם, על פי הרב רבינוביץ', נועד לגברים בלבד



בספרו "הלכות הכותל" התייחס הרב רבינוביץ' לשאלה: האם מותר לנשים בזמן המחזור החודשי לגעת באבני הכותל, והאם מותר להן להרים את המבט ולהסתכל בספר התורה בעת שהוא מוגבה על ידי גברים. הרב קבע שם שאסור לגעת ואסור להסתכל. בין 530 עמודי הספר ומאות התמונות שמופיעות בו אין אזכור לנשים, ובכל התמונות אין אפילו אישה אחת. נראה שהעולם, על פי רבינוביץ', הוא חלקת אלוהים שנועדה לגברים בלבד.



זה 28 שנים שאנו, נשות הכותל, חוות הדרה, השתקה, אפליה והשפלה בבואנו לכותל. זו לא יהדות. במסגרת המאבק נגדנו חלה פגיעה במוניטין של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית שיש בה חופש דת, שוויון וסובלנות. עד כה בוצעו יותר מ־50 מעצרים ועיכובים של נשות הכותל על ידי משטרת ישראל. בין היתר, הנשים נעצרו בגלל אמירת “שמע ישראל” בקול רם, התעטפות בטלית והנחת תפילין.



ניכר שרב הכותל, האחראי על אכיפת חוק השמירה על המקומות הקדושים, רואה בנשות הכותל איום על המונופול שלו. החלטתו למנוע מנשים, ורק מנשים, את האפשרות לקרוא בספר התורה בכותל, הנה אפליה בלתי נתפסת, שכן ברוב בתי הכנסת בעולם נשים קוראות בתורה, אם במסגרת קריאה בתורה במניין של נשים בלבד ואם במסגרת קריאה בתורה לקהילה מעורבת.



לצערי, נראה שאפליה זו מקובלת על חלקים נרחבים בציבור הישראלי. נראה כי 50 שנות מונופול חרדי הפכו רבים מאיתנו אדישים להשתקה הזו. בעוד שבנים מוזמנים לעלות לתורה ולקרוא באחד מ־150 ספרי התורה שנמצאים בעזרת הגברים, בנות מנועות מלקיים טקס כזה, כי רב הכותל אינו מאפשר זאת. לשיטתו, קול אישה לא יישמע בטקס ממלכתי כלשהו - לא קולה של חיילת שרה “התקווה” במיקרופון בהשבעת חיילים לצה”ל, לא קולה של אם שכולה באירועי פתיחת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וגם לא קולה של אישה שרוצה להגיד קדיש על אביה. זאת אף שאין כאמור איסור חוקי או הלכתי על כך.



אך אנחנו מסרבות לקבל את הגזירות הללו. אנו מאמינות שהגיע הזמן לשחרר את הכותל באמת, לא ממה שאסור - כי חוקית והלכתית מותר - אלא בעיקר ממי שאוסר. 



הכותבת היא יו"ר נשות הכותל