הדבר האחרון שאני רוצה, אמרה יו"ר מרצ זהבה גלאון למקורביה, הוא להגיע לבחירות הבאות עם מפלגה המדשדשת סביב אחוז החסימה ולהמתין כל הלילה בדריכות לקולות הימאים ולהסכמי העודפים כדי לראות אם מרצ נשארה בחיים. היה לי מספיק בבחירות הקודמות, שבהן מרצ זכתה בחמישה מנדטים בלבד וכמעט ונותרה בחוץ.



גלאון מאמינה כי הדרך היחידה להגדיל את שורות מרצ היא מהלך שהיא מקדמת - פריימריז פתוחים במפלגה, בניגוד לשיטה הקיימת, שלפיה רק כאלף חברי ועידת מרצ בוחרים את רשימת המפלגה לכנסת. עד היום נכשלו כל נסיונותיה להעביר בוועידת המפלגה הצעה המאמצת את שיטת הפריימריז הפתוחים. רק בחודש שעבר הפסידה גלאון בהצבעה שכמעט חרצה את גורלה הפוליטי, לאחר ש־54% מחברי הוועידה הצביעו בעד קיצור כהונתה ועריכת בחירות חדשות לראשות המפלגה, אך ההצעה לא עברה כי נדרש לה רוב של 60%.

זהבה גלאון בועידת מרצ. צילום: יובל בר
זהבה גלאון בועידת מרצ. צילום: יובל בר
 
גלאון רמזה ערב ההצבעה כי אם ההצעה, שבה ראתה מהלך של הדחה, תעבור - היא תפרוש. אבל כעת היא החליטה לצאת לקרב אחרון ולהקדיש את כל זמנה לניסיון לשכנע את חברי המפלגה לתמוך בשינוי השיטה, ועל רקע זה באה הודעתה המפתיעה מאתמול על התפטרותה מהכנסת. דווקא על רקע מה שנתפס בציבור כזיגזג של אבי גבאי השובר ימינה, משוכנעת גלאון כי יש לא מעט בוחרים שמאלנים שמחפשים כתובת אבל רוצים השפעה, ואם המפלגה תעבור לפריימריז פתוחים הם יוכלו להשפיע.
 

כדי להשיג זאת הגיעה גלאון לתובנה שהיא צריכה מהלך של "גיים צ’יינג’ר", שיזעזע את תומכיה הרבים וימריץ אותם ביום פקודה אל הקלפי לתמוך בהצעתה. על כן היא החליטה לפרוש מהכנסת וללכת על כל הקופה. אם תיכשל, היא תפרוש מהחיים הפוליטיים. אם תצליח, אולי תחזור לכנסת הבאה בראש סיעה גדולה יותר.