עם ציון מאה שנה להצהרת בלפור, מומלץ לייחד רגע מיוחד לזכרם של חיים ויצמן ונחום סוקולוב. שני המנהיגים הציונים שיחקו תפקיד מרכזי בקידום הציונות בקרב ממשלת בריטניה ופעלו נמרצות לגיבוש הקואליציה הבינלאומית שבריטניה הייתה זקוקה לה כדי לפרסם את ההצהרה. גם היום, הדיפלומטים הישראלים פועלים מסביב לשעון ברחבי העולם כדי לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל ולשמור על מעמדה הייחודי כביתו הלאומי של העם היהודי.



בשנת 1917, ויצמן פעל נמרצות בלונדון, פיתח את קשריו עם הצמרת המדינית הבריטית, הציג הצעות קונקרטיות לממשלת בריטניה וגייס תמיכה תקשורתית להכרה בזכות להגדרה עצמית של העם היהודי בארץ ישראל. במקביל, סוקולוב כיתת רגליו בפריז וברומא, נפגש עם ראשי הממשלות ועם האפיפיור וקיבל מהם רוח גבית לתוכנית הציונית.



הצהרת בלפור לא הייתה מחווה של איש אחד, אלא מהלך מתואם של ממשלת בריטניה בתמיכת בעלות בריתה. הדיפלומטים הציונים המשיכו במאמציהם הבינלאומיים אחרי פרסום ההצהרה והשכילו לגייס את תמיכתם הפומבית של נשיא ארה"ב ושל נציגי יפן, סין ותאילנד. הצהרת בלפור הפכה לאבן דרך מרכזית בהכרה הבינלאומית בזכות להגדרה העצמית של העם היהודי בארץ ישראל, דרך אימוץ לשון ההצהרה ע"י חבר הלאומים ב־1922 ועד לקבלת מדינת ישראל כחברה באו"ם ב־1949.




פיתח את קשריו.חיים ויצמן (שני מימין), צילום: Underwood and Underwood, New York
פיתח את קשריו.חיים ויצמן (שני מימין), צילום: Underwood and Underwood, New York



הכישורים שנדרשו לויצמן וסוקולוב הם כלי העבודה שלנו עד עצם היום הזה



הכישורים שנדרשו לויצמן ולסוקולוב - הנמרצות והיצירתיות, כושר השכנוע, היכולות לגייס את תמיכת התקשורת ולרקום קשרים מדיניים ואישיים עם מובילי דעת קהל ומנהיגים ברחבי העולם - הם כלי העבודה של הדיפלומטים הישראלים עד עצם היום הזה. זאת לצד מיומנויות חדשות שהולכות ונוספות מתחום המדיה והטכנולוגיה.



מאה שנה אחרי פרסום הצהרת בלפור, הדיפלומטים הישראלים ניצבים בחזית ב־103 נציגויות ברחבי העולם ונאבקים בזירה הבינלאומית נגד טענות השווא של המנהיגים הפלסטינים, הקובלים על הצהרת בלפור ומאיימים לתבוע בגינה את בריטניה. 



הדיפלומטים הישראלים מבהירים לממשלות זרות ולכלי התקשורת ברחבי העולם שדחיית הצהרת בלפור משקפת את הסירוב העיקש להכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת העדפתם של המנהיגים הפלסטינים לטפח טענות לזכויות בלעדיות על הארץ על חשבון חתירה לפשרה והתפייסות עם מדינת ישראל.



חיילים הניצבים בחזית הבינלאומית



הדיפלומטים הישראלים תורמים תרומה מכרעת לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. הם החיילים הניצבים בחזית הבינלאומית. הרחק מהבית, הדיפלומטים הישראלים עומלים כל העת על הרחבת מרחב התמרון הצבאי והמדיני של ישראל באמצעות גיבוש בריתות אסטרטגיות; על חיזוק הכלכלה באמצעות קידום היצוא, ההשקעות ופיתוח שיתופי פעולה; ועל הגעה להסכמי תעופה ופטור מוויזות כניסה למדינות השונות המאפשרים לאזרחי ישראל לנסוע ביתר חופשיות בעולם.



בהצהרת בלפור התחילה דרכה הדיפלומטית של המדינה היהודית המתחדשת. מדינת ישראל הפכה היום למדינה מובילה ומשפיעה בתחומים רבים, המשתלבת בקהילה הבינלאומית ונוטלת בה תפקיד מוביל ומרכזי. הדיפלומטים הישראלים יוסיפו להעלות את קרנה של מדינת ישראל בעולם ומייחלים לריבוי עשייה דיפלומטית ציונית.



הכותב הוא מנכ"ל משרד החוץ