הבלבול, התסכול, ההתחסדות, הצביעות וחילוקי הדעות ביחס לקמפיין MeToo# הגיעו להתנגשות שיא החודש, הן בארצות הברית והן בישראל. בזמן שהמגזין הנחשב “טיים" בחר נשים שלוחמות בהטרדות מיניות כ"נשות השנה" שלו, הנשיא טראמפ מצדו ביטל במחי יד את עדויותיהן של 16 נשים שהעידו כי הטריד אותן מינית. והנה – האדמה לא רעשה ועולם כסדרו פועל. הציבור האמריקאי, שרק לאחרונה הקיא מתוכו כמה אישי מפתח הכוללים פוליטיקאים, מפיקים וכוכבים, מאפשר למי שמצטייר כמטריד מיני סדרתי להמשיך למשול ולהחזיק בתפקיד המפקד העליון והאיש החזק במדינה.



בישראל, הקמפיין MeToo# אומץ ככל אופנה אמריקאית בשקיקה. הנשים חגגו, התראיינו, פצחו בווידויים והצהירו כי התחולל מהפך דרמטי וכי הכללים השתנו. אך הנה, בשקט, בלי שירעדו אמות הספים, דווח לאחרונה על סגירת תיקי העבירה המינית נגד ח"כ ניסן סלומינסקי וראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני. במקרה של השחקן משה איבגי, דווח כי מסתמן הסדר מקל עמו, שלפיו יודה בעבירות מין שביצע, אך לא יוגש נגדו כתב אישום - והתיק הפלילי נגדו ייסגר. כמו אצל האח הגדול בארצות הברית, הפער בין ההצהרות והבאזז התקשורתי לבין המציאות בשטח הוא בלתי נתפס.



הכשל רב־השנים והמתמשך בהתמודדות עם הטרדות מיניות בארץ ובארצות הברית יצר פיכחון מר בקרב נשים. כל פרשייה מכוערת מעוררת אשליה אופטית של שינוי מיוחל, שרק בפרוץ פרשיית הידוען הבא מזכירה כי קצף הגל הקודם נמוג, נשכח וחוזר חלילה. האמריקאים התעוררו בבעתה כשהבינו במי בחרו, וכעת נראה שהם מוציאים את חמת זעמם על ידי החרבתם, בצדק, של גברים רבי־עוצמה אחרים המתנהגים כמותו. אך כל עוד לא נוקטים שום צעד נגד האיש החזק המחזיק במושכות, ספק אם יתחולל שינוי אמיתי בחברה האמריקאית. בארץ, הכותרות הראשיות נבעו בעיקר בשל פרסומם של המעורבים בדבר.



כל קמפיין הפועל למניעת אלימות נגד נשים חשוב. אך עם יד על הלב, יש מי שאינו מודע היטב לנושא? מאז שנכלא נשיא המדינה לשעבר משה קצב בגין אונס, כל פרשייה חדשה מבהירה את עומק השוקת השבורה. עובדה היא כי כל פעולות הענישה, ההרתעות, האזהרות והשיימינג לא בולמות את המפגע הבודד. הטיפול בתופעה צריך להיות ממוקד באופן אחר.



הכשל הראשי במיגור התופעה מונח לפתחם של מקבלי ההחלטות שבהגדרת תפקידם אחראים לנושא, הלוא הם השרים לחינוך, לביטחון פנים ולמשפטים. הזנחתם הרשלנית היא המובילה לאדישות הטמעת הנושא במקומות העבודה, ובכלל החברה. גם אוזלת ידן של הרשויות לאכיפת החוק הובילה לכך שזירת הקרב שינתה את פניה, ובתי המשפט וההליך התקין הוחלפו במאבק באמצעות אתרי המדיה. בית הדין מתקיים בכיכר העיר. כישלון הקמפיין נובע משום שאין הוא נותן מענה ממשי בעל ערך למצוקתן של נשים החוות ברגעים אלו התנכלות מינית והתעמרות מתמשכת, ואין מי שיושיען.



השינוי יתחולל כאשר אנו, הנשים, כולל אותן חברות כנסת, נשות ציבור ועיתונאיות שתרמו עדותן לקמפיין, נציב תנאים חד־משמעיים ונפעל באופן בלתי מתפשר. עלינו לפעול בנחישות לשינוי התרבות הארגונית במקומות העבודה, וכן לחייב את נבחרי הציבור שלנו לפרט כתנאי להיבחרם כיצד יפעלו לחקיקה, לחינוך, לאכיפה ולגינוי חד־משמעי של התנהלות לא חוקית ולא מוסרית כלפי נשים. רק אז, בכוחות משותפים, נצליח להביא לשינוי ולהצלחה המיוחלים במאבק הקשה הזה. 



הכותבת היא יועצת תקשורת ומי שהייתה אחת המתלוננות נגד הנשיא המורשע משה קצב