האירועים באיראן הם תקווה ובשורה גדולה למדינת ישראל בפרט ולמזרח התיכון בכלל. ההפגנות האלימות המתפשטות במדינה כמו אש בשדה קוצים יוצרות אווירה של מהפכה. מה שהחל בקול ענות חלושה בערי הפריפריה, התפשט בימים האחרונים לכ־70 ערים, מה שמזכיר במידה מסוימת את ההתחלה של "המרד הסורי הגדול" שפורר והרס את סוריה.
 

זכורה גם תנועת המחאה שקמה באיראן ב־2009 בעקבות הניצחון של מחמוד אחמינג'אד על מיר־חוסיין מוסאווי בבחירות לנשיאות. ההרגשה שהתוצאות זויפו הוציאה אז לרחובות אלפי איראנים ויצרה תנועת מחאה שזכתה לתואר "המהפכה הירוקה" (הצבע שהיה מזוהה עם מוסאווי).



המחאה לא זכתה אז לתמיכה המקווה מהמערב. לאחר 24 ימי מאבק עקשני של אזרחים רבים, בעיקר סטודנטים מאוניברסיטאות ברחבי איראן, הצליחו כוחות הביטחון ומשמרות המהפכה לדכא במחיר דמים את המחאה ההיא, ששאפה להוביל להפיכה נגד משטר האייתולללות.



בשעות אלה, כשעיניים רבות בעולם כולו ובעיקר במזרח התיכון מופנות לעבר טהרן, ראוי לומר כי נפילה של משטר האייתולללות תביא גאולה לא רק למיליוני איראנים החיים תחת משטר אכזר, עריץ ומושחת. הדבר גם ישנה באופן מהותי את המזרח התיכון וייצור כאן סדר יום חדש.



זה מתחיל בלבנון, שהשתעבדה בשנים האחרונות בעל כורחה לתכתיבי חיזבאללה, הזרוע המבצעת של איראן. כעת תוכל מדינה זו סוף סוף להשתחרר מהעול המעיק והמאיים הזה. לחיזבאללה פשוט אין יכולת קיום בממדים האלה ללא משטר האייתולללות, המזרים מדי שנה מיליארדי דולרים לתחזוק כוחו ויכולותיו.



מכאן לשכנה הגדולה ממזרח, סוריה של באשר אסד, הנתונה עדיין לחסדי איראן וחיזבאללה. אם המשטר בטהרן ייפול, היא תאבד את התמיכה בה, מה שיחזק את מעמדם של הרוסים בסוריה.




ההפגנות באיראן. צילום: AFP
ההפגנות באיראן. צילום: AFP



נדרים לתימן, שם החות'ים, הפלג השיעי במדינה, מופעל על ידי משטר האייתולללות, שבעזרתו השתלט לפני כשלוש שנים על המדינה, ממנה הוא פועל גם נגד סעודיה על פי הוראות המגיעות מטהרן. גם החות'ים צפויים לאבד את מקור כוחם.



ועדיין לא דיברנו על חמאס, הג'יהאד האסלאמי והארגונים הקיקיוניים הנוספים הפועלים ברצועת עזה ומבססים את היכולות שלהם על התמיכה האיראנית. ארגונים אלה יאבדו גם הם את הבסיס לקיומם ללא הסיוע והכסף המגיע מטהרן.




ההפגנות באיראן. צילום: AFP
ההפגנות באיראן. צילום: AFP



נפילת המשטר האיראני תהיה גם סטירת לחי לא פשוטה לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שקרץ לאחרונה לעבר משטר האייתולללות, בעיקר בגלל האינטרס המשותף במאבק בכורדים.




ישראל תהיה המרוויחה הגדולה במקרה של הפיכה




מי שראה באייתולללות חברים לנשק ילמד שלא לעולם חוסן, ששחיתות, רודנות ודיכוי הם לא בדיוק הנוסחה הנכונה למשטר יציב לאורך זמן. מדינות המפרץ, שמשטר האייתוללות הילך עליהם אימים, יוכלו לנשום לרווחה ולחזור לימים הטובים שהיו להן בתקופת השאח הפרסי.



אולם, מלבד אזרחי איראן שישתחררו מעול האייתוללות, ההצלחה של הפיכה כזאת, שתביא בסופה לקץ משטר האייתוללות, תהפוך את מדינת ישראל למרוויחה הגדולה ביותר מהמהלך.



האיום הגרעיני על ביטחונה של ישראל יוסר, אויביה המובהקים - חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי – יישארו ללא מקורות קיום, ומפלס הטרור צפוי לרדת.



הפלסטינים, ששאבו עידוד, תמיכה וכוח מהמשטר שסימן את מדינת ישראל כאויב הגדול וכיעד לכיבוש וחיסול – עשויים לאבד תקווה ואולי להבין סוף סוף שהפתרון הוא בהסדר והסכמות ולא במלחמות.



וכך, הצלחה של המחאה באיראן עשויה להגשים את חזונו של שמעון פרס המנוח על מזרח תיכון חדש.