למערכת הביטחון אין כרגע מידע או קצה חוט לגבי זהות המחבלים שרצחו את את הרב רזיאל שבח ז"ל. בעיר שכם, שהייתה שקטה יחסית בשנים האחרונות יש הרבה נשק ופלסטינים בעלי ניסיון מבצעי עשיר. האפשרות שחמאס ביצע את הפיגוע היא אולי "בבחינת החשוד המידי", אבל באותה המידה יש בשכם ארגוני טרור נוספים שמסוגלים לעמוד מאחורי הפיגוע ובהיסטוריית הטרור של העיר גם מקרים בהם שוטרים פלסטינים השתמשו בנשקם האישי לביצוע פיגועים.

מניתוח זירת הפיגוע סמוך לחוות גלעד עולה, לפחות בשלב הזה, המסקנה כי הרמה המקצועית של המחבלים שרצחו את הרב שבח גבוהה באופן יחסי וכי ניתן ללמוד שלא מדובר בהתארגנות מקומית שמאפיינת בחוסר ניסיון מבצעי, ובאמצעים ומשאבים מוגבלים. למעלה מ-20 כדורים נורו לעבר רכבו של הרב שבח ובדיקות השטח מצביעות על אפשרות סבירה שהירי היה משני נשקים שונים. מחירו של נשק תקני האמיר בשנה האחרונה בשוק השחור ביהודה ושומרון עד למחיר של כ-60 אלף שקל, ואם אין למחבלים נשק משלהם, הם היו צריכים מימון רב כדי להוציא פיגוע מסוג זה.

כל האפשרויות נבדקות. זירת הפיגוע סמוך לחוות גלעד. צילום: מאיר לביא וישי גלעד, TPS
כל האפשרויות נבדקות. זירת הפיגוע סמוך לחוות גלעד. צילום: מאיר לביא וישי גלעד, TPS


איסוף מודיעין, תצפית בשטח וחתימה נמוכה
גם רמת איסוף המודיעין, התצפית בשטח והמילוט מהנקודה ורמת החתימה המודיעינית הנמוכה מצביעים על רמה מקצועית גבוהה יחסית לשנים האחרונות. לכאורה החשוד המידי והסביר ביותר הוא חמאס- החוליות האחרונות שנתפסו, המוטיבציה של ראשי הארגון בעזה לבצע פיגוע ביהודה ושומרון, הכסף שזורם משם והעובדה שגם לאחר שנים של פגיעה רצופה בארגון, עדיין פעיליו הם בעלי היכולת המבצעית הטובה ביותר לבצע פיגוע מהסוג הזה.

אבל האפשרות הסבירה ביותר רחוקה להיות היחידה. באין בשלב הזה בידי ישראל מידע ודאי לגבי זהות המחבלים, ובגזרת שכם יש עוד הרבה אפשרויות נוספות: ארגון הג'יהאד האסלאמי, שנהנה מפריחה מחודשת ברצועת עזה, מסוגל להוציא פיגועים משמעותיים גם בגזרה הזו - אבל כמו במקרה של החמאס, פעיליו נמצאים במעקב מתמיד של מערכת הביטחון ומנגנוני הביטחון הפלסטינים.
 
המערכה של פיקוד המרכז נגד האמל"ח באיו"ש כוונה בעיקר כנגד הארגונים הללו. גם החוליות הללו מתקשות להשיג נשק איכותי ותקני. מימון חיצוני מעזה או ממקור אחר מעלה באופן מידי את רמת החתימה המודיעינית ומכאן הקושי להוציא פיגועים מהסוג הזה אל הפועל. אבל לא כאן נגמרות האפשרויות, בעבר כבר ראינו פיגועים שבהם מעורבים שוטרים פלסטינים שהשתמשו בנשק האישי גם בגזרה של שכם. זו לא האפשרות הסבירה ביותר ואולי אף האחרונה שבהן, אבל גם היא נלקחת בחשבון ונבחנת. בשלב הזה כל האפשרויות נלקחות בחשבון.