ההיסטוריה משתוללת כעת בפוליטיקה הפולנית. הגרמנים עושים מאמץ להטיל על הפולנים את כל אשמת השואה, שכן קשה לדור החדש שלהם להשלים עם חלקם המרכזי בברבריות הזאת. הפולנים כמובן מטילים על הגרמנים וגם על הרוסים את כל זוועות מלחמת העולם השנייה ולאחריה, שכן הם טוענים שהחליפו דיקטטורה אכזרית אחת – גרמנית, בדיקטטורה אכזרית אחרת –רוסית.



הפולנים חברים באיחוד האירופי. שם מבקרים אותם על כך שהשלטון קצת פחות דמוקרטי ממה שצריך. מדובר בעיקר באופנסיבה גרמנית על רקע הדרישה הפולנית לפיצויים מגרמניה על ההרס שנגרם לה במלחמה. הגרמנים מצדם טוענים שהרוסים קיבלו כבר את כל הפיצויים, גם עבור הפולנים.



ישראל מקיימת עם פולין יחסים מאוד חזקים ברמה הדיפלומטית, והשלטון הפולני, כדי שלא יאשימו אותו באנטישמיות, עושה זאת אפילו באופן מופרז - אם למדוד לפי מספר הנסיעות של המנהיגים שלהם לישראל. עמדת ישראל במשבר הזה צריכה להיות האמת. מחנות הריכוז על אדמת פולין היו גרמניים. פולין הרשמית לא שיתפה פעולה עם הנאצים אלא לחמה בהם. אבל היו גם הרבה מאוד פולנים שהלשינו, היו פולנים שרצחו יהודים, היו הרבה פולנים שהיו מרוצים ממה שעשו הגרמנים. מאידך, הרבה פולנים גם התעסקו עם עצמם כי הגרמנים רצחו מיליונים מהם. צריך לזכור שהאסירים הראשונים באושוויץ היו פולנים, והיו ביניהם גם אלפי חסידי אומות עולם שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים.



סוגיית מחנות ההשמדה נדונה בפולין כבר שנים ארוכות. זה התחיל כשנשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה ציין בנאום שלו לפני כשמונה שנים, בעת שנתן אות הוקרה לחסיד אומות עולם פולני, את המושג "מחנות ההשמדה הפולניים". מאז זה נושא רותח אצלם. מכיוון שהשלטון הפולני הנוכחי הוא מאוד פטריוטי ולאומני, אז הם החליטו לעשות זאת בחקיקה. עם זאת, אני לא בטוח שמי שיאמר בקול רם שהמחנות הם מחנות פולניים – יועמד לדין. במקרה כזה יתחילו לברר מחדש מה היה חלקם של הפולנים בשואה ולא נראה לי שהם רוצים בזה.



כך או כך, הנושא היהודי והשואה לא יורדים מסדר היום. הפולנים רוצים להדגיש את חסידי אומות העולם ופחות את משתפי הפעולה והמלשינים. התוצאה היא שההיסטוריה לא רוצה להיות היסטוריה בפולין.



הכותב הוא ניצול שואה ולשעבר שגריר ישראל בפולין

הביא לדפוס: אריק בנדר