מצבם הכלכלי הקשה של אנשים עם מוגבלות בישראל עלה לכותרות בחודשים האחרונים, בין היתר בזכות מאבק הנכים. המאבק אומנם הניב פירות, כמו ההחלטה על הגדלת קצבאות הנכות, אולם כ־70% מציבור האנשים עם מוגבלות אינם מקבלים קצבאות נכות. העבודה בנושא העלאת הקצבאות לרמה המאפשרת מחיה בכבוד עדיין לא הסתיימה, אך יש לפעול בכלים נוספים להעלאת איכות החיים, למשל בשוק העבודה. 
 
שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות בישראל עומד על כ־57% לעומת כ־78% באוכלוסייה הכללית. ההפסד הוא של כולנו. על פי הערכות משרד העבודה והרווחה, וכפועל יוצא משיעורי התעסוקה הנמוכים יחסית של אנשים עם מוגבלות, ההפסד הכולל למשק עומד על כחמישה מיליארד שקלים בשנה.
עולם העבודה עבר שינויים מסיביים בשנים האחרונות. הטכנולוגיות החדשות מאפשרות הזדמנויות לעבודה מרחוק, עבודה בהסדרי העסקה מגוונים ועוד. פתרונות טכנולוגיים מאפשרים צמצום השפעת מגבלה זו או אחרת על תפקוד בעבודה. בנוסף, האפשרות לעבודה מרחוק מקלה על הניידות ומאפשרת מיצוי מלא של הפוטנציאל הטמון בהעסקת אנשים עם מוגבלות.
 

מצד המעסיקים, אנו רואים צורך משמעותי בסיוע וליווי כדי לייצר שינוי ולהשפיע על הכלכלה. קידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, תוך מתן דגש על תעסוקה מקצועית ואקדמית, הוא משימה משמעותית. סוכני שינוי מרכזיים הם מעסיקים גדולים, שעמם אנו פועלים בשותפות לשילוב עובדים עם מוגבלות, לפי צורכיהם העסקיים ובהתאמה ייעודית לכל מעסיק. הדגש הוא על שילובם במשרות ההולמות את כישוריהם ויכולותיהם, ובתפקידי מפתח עם אפשרויות קידום. 
 
עשרות מעסיקים המשתתפים במיזם "עסק שווה", שבו אנו שותפים, מדווחים כי מעבר לרווחים, כגון הרחבת מאגר הטאלנטים לגיוס עובדים, שיעור נאמנות גבוה המביא עמו גם שיעורי תחלופה נמוכים ורווחים נוספים בצד העסקי, הם נחשפו לרווחים פחות צפויים, אך לא פחות חשובים. למשל, שילוב אנשים עם מגבלה גרם כמעט בכל מקומות העבודה להתגייסות צוות העובדים לסייע בשילובם, דבר שהביא ללכידות גבוהה בקרב העובדים ועבודת צוות טובה ומסונכרנת יותר. 
 
אנו משוכנעים שבעזרת כוחות משותפים, לכל אדם יתאפשר למצות את זכותו לעבוד ולכל מעסיק תתאפשר העסקה מגוונת המתאימה לקידום העסק. עלינו לזהות את ההזדמנות הייחודית הנוצרת לקידום העסקת אנשים עם מוגבלות – לא רק לרווחתם האישית, אלא גם לטובת המשק והמעסיקים עצמם. 

הכותבת היא מנכ"לית ג'וינט־תבת, השותפים במיזם “עסק שווה" עם קרן משפחת רודרמן, מיטב דש ומשרד העבודה והרווחה