בתדרוך לכתבים זרים העריך היום (שבת) תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, כי "איראן החליטה להעלות את ההימור ולנסות לשנות את חוקי המשחק", לדבריו. קופרווסר מציין כי למרות האזהרות של ישראל והפגישה הדחופה בין פוטין לנתניהו לפני כשלושה שבועות, נדמה כי אותן אזהרות לא הועברו על ידי רוסיה או לא הופנמו אצל האיראנים והסורים.



"כל השחקנים באזור מנסים עכשיו להבין איך ממשיכים מכאן", טוען קופרווסר. מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר מעריך כי אי תגובה חזקה של ישראל להפרת הריבונות ולניסיון האיראני יכול לגרום לכך שהאירנים ירגישו מספיק בטוחים להמשיך בקו של בניית הכוח הצבאי שלהם בסוריה. בנוסף, קופרווסר העלה חשש כי לא זאת בלבד כי האיראנים מבקשים להקים מפעל לייצור טילי בלבנון ולהקים תשתית טרור ברחבי סוריה שתפעל נגד ישראל בחזירת נוספת, אלא לדעתו אין לשלול אפשרות כי האיראנים ינסו להעביר את חלק מהפיתוח הגרעיני שלהם לאדמת סוריה, רחוק מעיני הפיקוח הבינלאומי. בסיכום הערכתו הגדיש קופרווסר כי גם אם תהיה רגיעה לאחר התקרית היום, מדובר בטעימה לסכנה התמונה בכך שאיראן תתבסס בסוריה וכי כל מדינות ערב המתונות וכל השחקנים בסוריה ינסו ללמוד את גבולות המשחק כעת.





ההתחממות בצפון: מל"ט איראני חדר לשטח ישראל והופל, טייס ישראלי נפצע קשה



כזכור, בתגובה להתחממות האחרונה בגבול הצפון, שהחלה, לאחר שמל"ט איראני חדר לשטח ישראל. חיל האוויר הפיל את המל"ט ובתגובה לחדירה תקף מטרות בסוריה, במהלך התקיפות שוגרו טילי נ"מ לעבר המטוסים התוקפים, ואחד המטוסים, מדגם F-16 הופל. שני טייסי המטוס הפגוע הצליחו לנטוש אותו, ולאחר הנחיתה פונו לבית החולים רמב"ם, אחד במצב קשה עם פציעה בבטנו והשני במצב קל.



ישראל הזהירה את סוריה כי "זו הייתה פעולה חתרנית והפרת ריבונות בוטה שלנו. מדובר במל"ט איראני ששולח על ידי איראן והונהג על ידה. בעקבות השיגור, צה"ל החליט להפילו במקום שהיה אכן נח והוא אכן הופל. מבחינה זו האירוע הסתיים בהצלחה. בעקבות פעולה זו החליטה ישראל לתקוף את קרון השיגור האיראני ליד תדמור שבמזרח סוריה. בתקיפה השתתפה שמיניית מטוסים, לעברה בוצעה ירי נ"מ סורי רחב. מהירי נפגע מטוס אחד כשהיה בשטח ישראל".



דובר צה"ל אמר כי סוריה למעשה החליטה להתערב בתקרית הישראלית-איראנית. הדבר מלמד כי "הוסרה המסיכה האיראנית לניצול סוריה כשדה פעולה נגד ישראל. האיראנים והסורים משחקים באש. פנינו אינם להסלמה אבל נגבה מהם מחיר כבד". עוד הוא אמר כי בתקיפה שבוצעה היום הותקפו 12 יעדים - שמונה סוללות נ"מ סוריות וארבע מטרות איראניות - שאותם הגדיר 'כאלה ששייכות להתבססות האיראנית בסוריה, כמו מחסנים' אך לא רצה לפרט מעבר לכך.