הקואליציה נדרכת לקראת האפשרות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יכריז על בחירות בעקבות משבר חוק הגיוס החרדי. כמי שלמודי ניסיון בחירות 2015 עוד מוקדם לדעת איך הכל ייגמר, אבל נכון להיום, ניתן לנסות לחזות מי יצאו המרווחים מהמהלך ומי יאלצו לחשב את קיצם לאחור.



עד לפני כמה ימים זה היה נראה כמו עוד משבר כזה שהקואליציה תצלח ב"פליק פלאק" פוליטי. החרדים דורשים חוק גיוס חדש שיתאים למידותיהם וישראל ביתנו של ליברמן לא יכולה להרשות לעצמה עוד חקיקה פרו חרדית במובהק, בטח לא כשבקריה יושב שר הביטחון ליברמן. נתניהו כינס את הניצים בלשכתו, אך העשן הלבן טרם יצא ובינתיים מה שעלה בארובה הם הטונים הגבוהים.



הדעה הרווחת הייתה כי אף אחת מהשותפות לא רוצה לצאת לבחירות ולהסתכן בממשלה פחות טובה עבורה, כמו גם החשש הקבוע של "לך תדע מה יקרה". זה אולי נכון, אבל נכון קצת פחות בנסיבות הנוכחיות. וגם האיום על מרבית החברות, העונה לשם יאיר לפיד, כבר נראה פחות מפחיד. אז בואו נראה מי מרוויח מבחירות על רקע חוק הגיוס.



המרוויחות


נתחיל במפלגת השלטון: הליכוד זוכה לעדנה בסקרים האחרונים אחרי שבחודשים האחרונים זינב ביש עתיד. נראה כי חקירות נתניהו מצליחות לעורר בקרב מצביעי הליכוד את תחושת הרדיפה. על פי ההיגיון הקר, הליכוד הייתה אמורה להיחלש נוכח אינספור החקירות נגד ראש המפלגה וההבנה שעתידו אינו בטוח, אך בפועל השורות מצטופפות כשהציבור חש שהמנהיג בסכנה.



כך היה הליכוד מאז ומתמיד ונראה כי בחירות תוך שלושה חודשים, על רקע המשך חקירות נתניהו, רק יעצימו את התחושה ואולי גם את המנדטים, זאת בנוסף לעובדה כי בדרך יש פתיחת שגרירות בירושלים שיכולה לתרום לנתניהו עוד מנדט. מלבד זאת, יש לציין גם את הסיבה ליציאה לבחירות שיכולה להחזיר כמה מצביעי ליכוד שחשו אכזבה נוכח אישור חוק המרכולים שנתפס ככניעה.



הח"כים מיהדות התורה. תצא מהמשבר כמגינת עולם התורה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הח"כים מיהדות התורה. תצא מהמשבר כמגינת עולם התורה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הבית היהודי גם יכולה להרגיש טוב עם בחירות עכשיו. הקדנציה של שקד ובנט עשתה להם טוב בדעת הקהל. אמנם המהפכה ששקד תכננה במשרד המשפטים ובעיקר בבית המשפט העליון טרם הסתיימה, אבל הכנסת השופטים השמרנים לבית המשפט העליון היא נקודה שהבית היהודי יכול בהחלט להציג כהצלחה. גם מעמדו הממלכתי של בנט התחזק בקדנציה האחרונה בתור שר החינוך יחד עם החיבוק הקבוע לבייס המתנחלי. אם נתניהו לא ישלוף שוב שפן ("הערבים נעים בכמויות") מהכובע, הבית היהודי צפויה להגדיל את מספר המנדטים.



יהדות התורה
אולי תחטוף מהציבור הכללי, אבל ממילא הציבור הכללי הוא אינו ציבור המצביעים שלה. היא יוצאת מהמשבר הזה כמו גם מהמשבר הקודם כמגינת עולם התורה והשבת, עד כדי כך שחבריה מחרפים את נפשם להיבחר שוב. נכון שהקצבאות חזרו למצבן ערב לפיד והתקציב לישיבות עלה, אבל יהדות התורה לא יכולה להרשות לעצמה מקרה בו היא אינה מביאה קבלות גם בנושא הגיוס שהוא חשוב לא פחות. כוכבית חשובה היא שבבחירות הבאות יש עתיד צפויה לטפוח לפי שתיים מגודלה הנוכחי, מה שיקשה על נתניהו להתעלם ממנה, ואם יש עתיד בממשלה, לא בטוח שהחרדים בתוכה. אך אם כן, זה יהיה הרבה פחות נעים מעכשיו.



המפסידות



ש"ס, במשבר הנוכחי כמו גם במשבר הקודם, נתפסת כמי שיושבת על הגדר ודי נגררת לכל כיוון. אריה דרעי הוא הדמות המגשרת בקואליציה, על כך יעידו כולם, אך בעוד בממשלה הנושא נזקף לזכותו, בציבור הבוחרים שלו הדבר עלול להיתפס כחוסר החלטיות. זה נכון שמצביעי ש"ס מורכבים גם מאנשים לא חרדים ויותר מסורתיים, אך גם הגוש הזה מתמוסס בשנים האחרונות וש"ס עושה קולות של מפלגה חרדית (מה שמרחיק מסורתיים וחילוניים), אך פועלת כמפלגה פייסנית (מה שלא מקרב עוד מצביעים חרדים). על כל אלה יש להוסיף את מצבו האישי של המנהיג ששקוע בחקירות עם נינוח משנות ה-90.



מפלגת כולנו: כאן מדובר בסיפור טרגי. הציפיות משר האוצר הן הגבוהות ביותר בקדנציה הנוכחית. לא בטוח שהוא רצה שכך יהיה, אבל בהיעדר קול אחר רבים האזינו למוצא פיו. כולנו תפסיד אם תצא לבחירות מכיוון שיהיה לה קשה להתמודד עם הנתון הפשוט במחירי הדיור, שעדיין לא יורדים.



ליברמן. עשוי להפסיד מהליכה לבחירות. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליברמן. עשוי להפסיד מהליכה לבחירות. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



כן, חבריה יוכלו לומר שהעלייה החדה נבלמה ואוטוטו המחירים היו יורדים, אבל מדובר במסר מורכב שקשה יותר להעביר. כולנו צפויה לאבד מנדטים, אם כי על פי הסקרים נראה שהאובדן לא יהיה קשה כפי שהיה לפני כמה חודשים. מה שכן, היא תמיד תוכל לומר שהיא נלחמה נגד חוק גיוס לא שוויוני. ובכל מקרה שר האוצר כחלון נמצא בקמפיין כבר למעלה מחצי שנה עם כל שלטי ה"נטו" למיניהם.



ישראל ביתנו, מי שהמשבר הזה כתוב על שמה, עלולה להפסיד מיציאה לבחירות, לאו דווקא בהיבט המנדטים. אפשר להניח שהעמידה האיתנה על כבוד החילונים בישראל יצליחו לחלץ אותה מהדשדוש סביב אחוז החסימה ולהעניק לה את המנדט הנוסף הנחוץ לה. עם זאת, סידור כזה של כוכבים שהעניק לליברמן את תפקיד שר הביטחון, ספק אם אי פעם יקרה שוב, וכל דבר פחות מזה הוא בהכרח הפסד גדול.



משקיף מהצד

יאיר לפיד
הוא האדם הכי מוכן כרגע באופוזיציה ליציאה לבחירות. האיש נמצא בקמפיין פחות או יותר מאז מרץ 2015, וביתר שאת מאז בחירתו של אבי גבאי ליו"ר המחנה הציוני. המסרים מתחדדים, הבידול מהשאר יותר ברור והסקרים מנבאים תוצאות יפות.



מקרים כמו זה של יעקב פרי כבר נשכחו והטיקט של לפיד בבחירות הקרובות יהיה ככל הנראה "תראו לאן החרדים מדרדרים את המדינה, על חוק ההשתמטות (כך מכנה אותו לפיד) הולכים לבחירות של שני מיליארד שקל", בתקווה שהדבר יוסיף עוד כמה מנדטים. מנגד, בליכוד יטענו שהם לא נכנעו כשזה הגיע לנושא החשוב, גיוס לצבא, וזו העובדה שבזכותה הם יכולים לשמור על האינטרס החילוני.