קשה לדעת בבטחה אם ההצהרה הדרמטית של שני המנהיגים שלשום תתברר כאמיתית. מצד אחד, במצב הנוכחי יהיה קשה לקים ג'ונג־און לסגת מהבטחותיו לסיים את הסכסוך עם השכנה מהדרום. דעת הקהל העולמית הגיעה להתרגשות שיא ונוצר מומנטום שממנו יהיה בלתי אפשרי לסגת. במקביל, הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הבהיר היטב כי אם קים לא יגיע לפגישה עמו עם כוונות אמיתיות ויסובבו בכחש, אזי הוא יפרוש מהמו"מ עמו ויפעיל אף סנקציות חמורות יותר נגד קוריאה הצפונית. 



טראמפ הרי מעדיף בלאו הכי את המקל על פני הגזר בכל הנוגע לקים – שיטה זו עבדה עבורו היטב עד כה. לטראמפ, אגב, יש גם הרבה להפסיד בנושא זה. אם הוא ינטוש את המו"מ עם קוריאה, דעת הקהל העולמית תפנה עד מהרה נגדו ולא יסולח לו על פספוס ההזדמנות ההיסטורית. זו מלחמה שלמעשה לא הסתיימה אף פעם, כשהאמריקאים היו בה צבא של האו"ם.
 
מנגד, יכול להיות שכל מה שראינו בימים האחרונים הוא לא יותר מאשר תחבולה של קים, שנועדה להוציא את הצבא האמריקאי מקוריאה הדרומית ולהמשיך בסתר את פיתוח הנשק הגרעיני. חששו הגדול של קים הוא כי הוא נמצא במוקד סיכול ממוקד של ארה"ב. בעבר יחידה מיוחדת של קוריאה הצפונית ניסתה להתנקש בחייו של נשיא קוריאה הדרומית. עכשיו השמועה היא כי לקוריאה הדרומית ולארה"ב יש יחידה כזו משלהן שנועדה לחסל את קים. ייתכן כי שמועה זו גרמה לקים לפעול כפי שפעל לאחרונה.

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס

 

כבר עכשיו אפשר לסמן את המנצחים והמפסידים. בצד המנצח ניצב טראמפ כמובן, שחזר וטען כי המדיניות של קוריאה הצפונית תשתנה תחת התנהלות קשוחה יותר מזו הרכה של קודמו בתפקיד ברק אובמה. ואכן, גישת האיומים פעלה טוב יותר. מנצחת נוספת היא לא אחרת מקוריאה הצפונית עצמה. המטרה המוצהרת שלה הייתה לנהל מו"מ ישיר עם האמריקאים ולא דרך ועדות שונות, ועכשיו לאמריקאים לא תהיה ברירה אלא לשבת למו"מ ישיר מול הקוריאנים.
מנגד, ברשימת המפסידים ניתן למצוא את קוריאה הדרומית ויפן, שדרשו לנקוט סנקציות קשות נגד פיונגיאנג ולא קיבלו זאת. ראש ממשלת יפן שינזו אבה, איש נצי שהתייצב לימינו של טראמפ כאשר זה איים על הצפון קוריאנים, עלול לאבד מכוחו אם המצב בקוריאה ישתפר, כיוון שהוא למעשה מבקש לחזק את הצבא היפני בגלל האיום הקוריאני.
 
ונקודה אחרונה למחשבה: עד כה איראן יכלה להסתכל על קוריאה הצפונית כדוגמה וכמי שמעניקה לה השראה בנוגע למדיניות מתריסה, בלתי פשרנית וכזו שלא ממצמצת נוכח איומים וסנקציות מהמערב. המצב שהיה כה נפיץ עד כה עלול היה לגרום למלחמת עולם שלישית. הנסיבות כעת השתנו.

הכותב היה ראש החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית בירושלים