לאחרונה מדווח חדשות לבקרים כי חקלאים רבים בדרום נפגעים מעפיפונים המשוגרים אליהם מרצועת עזה ושורפים את שדותיהם. מדובר בנזקים שנגרמים בשל פעולות איבה שבגינם ניתן לתבוע פיצויים מרשות המיסים. כאן המקום להדגיש כי יש שני סוגי נזקים: ישירים ועקיפים. ברור שמלבד הנזק לשדה, שהוא נזק ישיר, נוצר גם נזק עקיף לרווחים הנובעים מהשדה למשך התקופה עד לשיקום הנזק. לגבי נזק ישיר, יש חוק המאפשר לתבוע את רשות המיסים בכל עת.



לעומת זאת, נזקים עקיפים לרוב מדינת ישראל אינה מכסה בשגרה. כדי שניתן יהיה לתבוע, צריך להכריז על אזורים בישראל כאזורי ספר לתקופה מוגבלת. כך קרה, בין היתר, במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים בדרום דוגמת "צוק איתן".



יישובים צמודי גדר והחקלאים הגרים בהם יכולים לתבוע בגין נזקים עקיפים גם בשגרה, אך צריך להדגיש כי מדובר בתביעה לכל דבר. כדי לקבל פיצוי יש להגיש תביעות לרשות המיסים עם כל האסמכתאות הנדרשות. כדאי להתייעץ עם עורך דין ולהשתמש בשירותיו של שמאי ולקבל הנחיות בעניין איסוף הראיות והתיעוד.



הזמן להגיש תביעות ולהודיע על הנזק קצר מאוד, ולכן חשוב לעשות את הדברים נכון. הודעה על קרות הנזק צריך להגיש בתוך שבועיים, ותביעה צריכה להיות מוגשת לגבי חלק מן הנזק בתוך חודש בלבד. מדובר בסד זמנים קצר מאוד, שמצריך מומחיות מיוחדת כדי להגיש את התביעה כראוי.



מניסיון העבר, ישנה חשיבות רבה להבנה מה הן הראיות הנדרשות להוכחת התביעה, וחשוב לדעת איך עומדים בנטל הראיות ואיך לגבות את התביעה. כיוון שפעמים רבות התובע אינו מרוצה מהפיצוי שנקבע לו על ידי רשות המסים, חשוב להצטייד מראש, וכבר בשלב הראשון, בהנחיות נכונות. 


 


לאחר החלטת רשות המסים יש צורך להגיש ערר לוועדת הערר בתוך 30 יום בלבד. מדובר בוועדה משפטית שבראשה יושב עורך דין ובה מתנהל התיק כמו בבית המשפט עם הגשת ערעור, הגשת תשובה, תצהירים והוכחות ופסק דין לכל דבר ועניין. לכן חשוב להגיש את התביעה נכון כבר בשלב הראשון.



הכותב הוא שותף מייסד במשרד פרופ' ביין ומומחה למס רכוש ונזקי מלחמה.