הרבה פעמים נוטים להתבלבל בין הסתה לביקורת. מתי ביקורת נוקבת תיחשב הסתה ומתי היא תיחשב ביקורת לגיטימית במסגרת חופש הביטוי? אם לשפוט על פי השיח התקשורתי בנושא, אפשר לנסח את התשובה במשפט אחד: "הסתה מימין, ביקורת משמאל".



לפני כחודש קראה עמותת "רגבים" לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות. היא פרסמה צמד תמונות, של ראש הממשלה ושל נשיאת העליון, עם הכיתוב "בחרנו אותך, לא אותה". יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג נזעק על ההסתה: "מודעות הסתה אישיות מכוערות מתפרסמות הבוקר נגד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. חצופים - כשתגלגלו עיניים ותבקשו סליחה, זה עלול להיות מאוחר מדי". כלומר, האמירה "בחרנו אותך, לא אותה", היא מבחינתו לא פחות מאשר הסתה לרצח נשיאת העליון, שמחכה לנו ממש מעבר לפינה.



לאחרונה שופטי בג"ץ קבעו כי המדינה רשאית לפנות את חאן אל־אחמר, מאחז פלסטיני השוכן מזרחית לירושלים. ארגון "בצלם" מחה על הפסיקה והוציא לתקשורת את הציטוט הבא: "בית המשפט העליון התיר למדינה לבצע פשע מלחמה. אם יתבצע, יישאו גם השופטים באחריות". קשה להפריז בחומרת ההשתלחות הטוענת ששופטי בית המשפט העליון של ישראל צריכים לשלם את המחיר על חלקם בביצוע פשע מלחמה. רק כדי להבהיר: בפעם האחרונה ששופטים הועמדו לדין על פשעי מלחמה, אלה היו שופטים נאצים במשפטי נירנברג.



חיפשתי גינוי – לא מצאתי. חיפשתי טענות להסתה – לא גיליתי. חיפשתי כתבות המאזכרות את ההתבטאות האומללה – גם את זה לא ראיתי. כאשר ועד היישובים למען חוק ההסדרה טען במודעה בעיתון "הארץ" שהמשחק בבג"ץ מכור, ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) מיהרה לגנות וטענה שמדובר בהסתה. מה ההסבר? הסתה מימין, ביקורת משמאל.



זו לא דוגמה יוצאת דופן של ביקורת משתלחת משמאל על שופטי בג"ץ. הנה ביקורת נוספת כזו, הפעם מהאגודה לזכויות האזרח וארגון עדאלה, לאחר שבג"ץ אישר את חוק ההדחה. "בג"ץ בחר היום להפנות לחברי הכנסת הערבים עורף ולחשוף אותם לרדיפה הנובעת משיקולים ואינטרסים פוליטיים צרים של חבריהם". מישהו גינה? מישהו מחה? ההסתה, לאן נעלמה?



בשבוע שעבר תקף היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין את הצעות החוק של הליכוד, שלטענתו מתכוונות לפגוע בעצמאות גופי אכיפת החוק. בתוך דקה קיבלתי ארבע תגובות של חברי כנסת מהמחנה הציוני שביקשו שאפרסם את תמיכתם בו לאור "ההסתה של הליכוד". למחרת, ראש הממשלה לשעבר ויו"ר מפלגתם לשעבר אהוד ברק השתלח במנדלבליט. הנה לפניכם הציטוט: "שלטון החוק מתפורר. יועץ משפטי מדקלם סיסמאות נבובות על מתקפה מימין ומשמאל, תוך טיוח מביך להצלת אדונו". הנה עוד פנינה של ראש הממשלה לשעבר: "זה רוצה להיות שופט עליון (בישראל, לא במוזמביק)".



חיכיתי לקבל שוב את תגובות חברי הכנסת שמיהרו רק יום קודם לחזק את מנדלבליט נגד ההסתה נגדו. גם כשביקשתי תגובה, לא קיבלתי. למה? "הסתה מימין, ביקורת משמאל".



המשחק הזה נמאס.