על היחס של מדינת ישראל לחקלאיה נדמה שכבר אין צורך להרחיב את הדיבור. אם פעם חקלאי היה נחשב מקצוע מכובד ומדינת ישראל הייתה ועדיין מתפארת בחקלאות היוצאת ממנה ומביאה בשורות לכל העולם, הרי שהיום ובמקביל להתפארות החיצונית, החקלאים שורדים בקושי, בלי מים מהשמים ובלי עזרה מהארץ וזאת עוד לפני שדיברנו על הטרור החקלאי המכה בחקלאים ללא רחם. ולמרות הכל, ועל אף הכל, הם ממשיכים לשרוד. אבל נדמה שלפעמים גם ליחס הישראלי המזלזל לחקלאות ולחקלאים אין גבולות והסיפור של מושבי עין העמק ואליקים שבתחום המועצה האזורית מגידו, מספר זאת יותר מהכל. 


ראשיתו של מושב עין העמק נעוצה בתנועה הציונית אשר פרחה בעיראק החל מסוף המאה ה-19. קבוצות יהודים עלו מכורדיסטן בשנות ה-30 וקבוצה אחת מתוכן, שקראה לעצמה בשם "קדם", החליטה להקים מושב עובדים חקלאי ברמת מנשה וקראה לו בשם "עין העמק". מייסדי המושב עבדו בסיקול האדמה, בייעור ובחקלאות והפריחו את השממה וממשיכים לעשות זאת גם היום. האוכלוסייה במושב עין העמק מורכבת מחילונים ודתיים המנהלים חיי קהילה עשירים ותוססים עם פעילות תרבותית ייחודית, הכוללת בין השאר את חג "הסהרנה" המקסים והמיוחד. ציונים אמיתיים, שנטועים באדמת המולדת, מקיימים חיי חברה ותרבות עשירים, חוגגים את חגי ישראל בדבקות ובאמונה ובני המושב חולמים הקמת ביתם בסמוך להוריהם וביחד נארג במושב מרקם נפלא של דורות המקיימים ביחד ובצוותא יישוב מוצלח וגאה.

חמש שנים לאחר הקמת מושב עין העמק, בשנת 1949, הוקם על ידי עולים מתימן – מושב אליקים שמייסדיו מושב עבדו בזיעה ובדמע במגוון עבודות חקלאיות ובייעור האזור. במושב אליקים דרים יחד חילונים ודתיים ובשנים האחרונות פורח ומשגשג בו בית ספר המשלב דתיים וחילונים – בי"ס "קשת התקווה", התפתחה בו מסורת תרבות עשירה, מקורית ושורשית. שני המושבים, עין העמק ואליקים, הם חלק אורגני ממועצה אזורית מגידו, השתייכו אליה כל השנים והם מאוחדים ברצון עז להמשיך להשתייך אליה.

את ההוויה, ההיסטוריה והמסורת הזאת, רוצים לערער ולחסל. ראש עיריית יקנעם עלית, סימון אלפסי, אשר ברגל גסה ובמצח נחושה, מבלי לדבר עם התושבים, המושבים והמועצה האזורית, מעוניינים לספח 2000 דונם משטחי המושבים ולהקים בשטח זה רובע ענק של 4500 יח"ד, מהלך שיחנוק את המושבים, יהרוס איזור נפלא של חקלאות וטבע ויפגע אנושות ביכולת הקיום, הצמיחה והשגשוג של המושבים.

יש פתרונות אחרים לצורך של יקנעם עלית לגדול ואין שום סיבה בעולם להרוס מורשת נפלאה של עין העמק ואליקים. ב-9 ביולי אמורה ההחלטה להגיע שוב לקבינט הדיור לאחר שנדחתה כבר פעמיים מכיוון שהשרים הבינו כי איננה נכונה, אינה ראויה ופוגעת בתושבי המושבים. 


זוהי קריאת השכמה לממשלת ישראל, לחברי הכנסת ולכל עם ישראל – עצרו את הדורסנות והכוחנות, הצילו את המושבים עין העמק ואליקים. מועצה אזורית מגידו יחד עם המושבים לא תאפשר הרס וחורבן של יישובים. בנחישות ובאמונה נסכל את המזימה החמורה הזו. זה לא רק בשביל העתיד של המושבים אלא גם בשביל העבר, בשביל מייסדי המושבים שברובם לא נמצאים איתנו כבר אבל רוחם שורה היטב על אדמות המושבים ועל המאבק הזה.
בשבילם ולמענם נצעק: פה זה עין העמק ואליקים, הסירו ידיכם מהם. 
הכותב הינו ראש המועצה האזורית מגידו