בתום לילה טרוף־שינה ושישי ושבת של אזעקות צבע אדום ורקטות שממשיכות להיות משוגרות מעזה, מסתבר יותר ויותר שההרתעה שהשגנו לפני ארבע שנים נשחקה ושאנחנו ממשיכים לעסוק בטקטיקה במקום באסטרטגיה - תוך החמצת הזדמנות היסטורית לשנות את המציאות באזור.



שילוב ההגנה הפסיבית של הממ”דים שהושלמו במרבית יישובי העוטף וההגנה האקטיבית של מערכת כיפת ברזל, שכיום מיירטת גם פצצות מרגמה, מונע לרוב נפגעים בנפש ומאפשר לתושבי עוטף עזה אורך רוח ומתן גיבוי לממשלה ולצה״ל, שפועל נגד יעדי החמאס ברצועה.
 
למרות ההשכמה והריצה לממ״ד עם הילדים, שמתקיימת לאורך כל הלילה, התושבים ממשיכים לגלות איפוק ומצפים כי הממשלה תציג תוכנית ארוכת טווח ותבהיר את המדיניות שלה.
 

הגיע הזמן שראש הממשלה יציג אסטרטגיה לטווח הארוך, ויעבור מניהול המציאות לשינוי המציאות. הגיע הזמן להפסיק עם התחרות בתוך הקבינט מי מחרים את חמאס יותר, כי הרי הממשלה כולה מתנהלת מול הארגון הזה יום־יום באמצעות גורמים מתווכים לרבות מצרים.
 
צריך לזכור: גם בתום מלחמת לבנון השנייה התנהלנו דרך מתווכים מהזירה הבינלאומית מול חיזבאללה, וגם הם לא נחשבים לחובבי ציון. אך מרגע שהגענו להסכמות שאושרו במועצת הביטחון, השקט בגבול הלבנוני נשמר עד היום.
 
ההסלמה בימים אלה יכולה להפוך להזדמנות. בשל מצבו הקשה של חמאס והחרמתו על ידי מרבית מדינות העולם, לרבות מדינות ערב, הפתיחות מצד מדינות ערביות מתונות ושותפות אינטרסים עם ישראל, התמיכה האמריקאית ורתימת הקהילה הבינלאומית - מתאפשר מהלך מדיני על בסיס הנוסחה של פירוז עזה מנשק תמורת שיקום כלכלי. זה ישנה את המציאות העזתית, ישפר את המצב ההומניטרי של תושביה, וגם יבטיח את השקט ליישובי עוטף עזה.
 
הבוקר צפויה ישיבת קבינט לדון בנוגע לפתרונות ברצועת עזה. אי אפשר לעשות עוד מאותו הדבר ולצפות לתוצאות שונות. אם נתניהו ושריו מעוניינים לשנות את המצב ולא לחזור אל העימותים הדו־שבועיים, הם חייבים לקבל החלטה אסטרטגית שתבהיר כיצד אנו רואים את המציאות בעזה, ולגבש תוכנית בתמיכה בינלאומית שתכלול את הרשות הפלסטינית, בתמיכת ארה״ב, האיחוד האירופי והמדינות המוסלמיות המתונות. 
 
את ההסכמה הזו עליהם להציג בוועידה בינלאומית שבה יושגו התחייבויות לסיוע הכספי הנדרש לשיקום עזה. השינוי יתרחש בדרכים דיפלומטיות או במבצע צבאי שייצור מרחב מדיני חדש למימוש השינוי, אך אסור לנו להמתין לסבב הבא ואסור לנו להיגרר למבצע צבאי ללא מטרות מוגדרות וללא תכלית ברורה.

הכותב הוא שר הביטחון לשעבר, ח"כ בסיעת המחנ"צ ותושב שדרות