הווידוי של מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ, לא ישפיע על נשיא ארה”ב כרגע, לפחות לא מבחינה חוקית, שכן לא ניתן לזמן נשיא לבית משפט כמו אזרח רגיל. על כן הדרך היחידה שניתן להביא אותו לעימות ישיר עם האשמות נגדו היא רק אם בקונגרס יחל משפט הדחה. טראמפ עומד בפני בחירות אמצע בנובמבר, ושם יהיה אפשר לראות את עוצמת ההשפעה של ההתפתחויות. אז גם נתחיל לראות האם מועמדים רפובליקנים מתחילים להתרחק ממנו, וכגודל הכישלון שלהם כך זה ייוחס לו.
 
פסק הדין נגד ראש הקמפיין שלו לשעבר, פול מנפורט, מהווה איתות לכך שיש לתובע המיוחד רוברט מולר את הכלים להגיע להרשעות - דבר שמפחיד את מעגל הסובבים של טראמפ. עד כה מנפורט היה היחיד מסביבתו של טראמפ שבחר לא לפתוח את הפה ולומר דברים על מעורבות הנשיא, אבל דברי עורך דינו מנגד יוצרים מציאות חדשה שבה אנשים מסביבתו הקרובה, בהם איש סודו, יוצאים נגדו.
 
הכדור נמצא עכשיו בידי התובע המיוחד, שכרגע שומר את הקלפים צמוד אליו וממשיך לאסוף עוד עדויות. במקביל, הרבה נמצא גם בידיים של הדמוקרטים בקונגרס - הם צריכים להחליט אם לדחוף למשפט הדחה או לחכות עד לאחרי הבחירות. זה שיקול אסטרטגי. הם היו רוצים לפגוע בטראמפ כמה שיותר ולהחליש אותו, אבל חוששים שזה ייתפס כמשהו קטנוני שנועד ליצור רווח פוליטי.

מייקל כהן. צילום: רויטרס
מייקל כהן. צילום: רויטרס

 

אחרי בחירות האמצע ייתכן שנראה שיותר ויותר אנשים בקונגרס, ואולי גם בדעת הקהל והתקשורת, יבואו ויגידו שצריך להתחיל משפט הדחה. תהליך כזה לוקח הרבה זמן, וייתכן שהמוצא של טראמפ לא יהיה שהוא יודח אלא שיודיע על פרישה כשיגיעו הבחירות הבאות. לא ניתן לצפות שההשפעה על טראמפ תהיה מיידית, אלא אם יש משהו מפליל בהקלטות של כהן שיוכיח בצורה מובהקת שהנשיא קשר קשר ישיר עם הרוסים. אם יעלה אקדח מעשן שכזה, אז הדברים יתנהלו בקצב אחר.
 
הכותב הוא מומחה לפוליטיקה אמריקאית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה