"כל העיר תתמלא בשחורים, יהיה מסוכן לצאת לרחוב", כך נכתב בפוסט גזעני שהופץ לאחרונה על מתמודדת ממוצא אתיופי לראשות העירייה באחת מערי הצפון. כן, כך נראית מערכת הבחירות לרשויות המקומיות גרסת 2018. לא עוד נערים שמתרוצצים בלילות להדביק פוסטרים, לא עוד פקחים שמתרוצצים בימים להסירם. לא עוד מאבקים קולניים בין ראש עיר מכהן למועמדים מתמודדים על זכויות שטח לשלטים ופרסומות, אלא מאבקים מתלהמים, רווי השמצות והכפשות, ברשתות החברתיות.



ומה קורה כשזירת המאבק העיקרית עברה לרשת? זה מתחיל בפרסום פוסטים הפוגעים במועמדים אחרים וממשיך בפתיחת עמודים מתחזים או פיקטיביים. ככל שמערכת הבחירות ברשות המקומית תוססת יותר, כך גובר הלהט הדיגיטלי. "לכל כובע יש טמבל", נכתב, למשל, על מתמודד לראשות עירייה באחת מערי החוף, בעוד תמונות מביכות של ילדי מועמד אחר פורסמו באינטרנט. ומה שקורה ברשויות היהודיות הוא כאין וכאפס לעומת מה שמתחולל ברשויות הערביות. לאחרונה חלה עלייה של עשרות אחוזים בפניות לקו החם של איגוד האינטרנט הישראלי בנושא.



כי חוקי לשון הרע חלים גם ברשת. ככל שחולף הזמן, בתי המשפט הופכים פחות ופחות סבלניים כלפי הכפשות, הוצאת דיבה או לשון הרע ופוסקים פיצויים משמעותיים לתובעים. גם הנפגעים מבריונות והכפשות ברשתות החברתיות וברשת בכלל - מוכנים פחות לסבול את הפגיעה במוניטין של עצמם. חשוב שכל איש ציבור ושכל אדם המתמודד עם פגיעה וניצול לרעה של הרשת - ידע שיש מה לעשות. ראשית, יש לדווח באופן מיידי על הפגיעה לפלטפורמה שבה התבצעה הפגיעה. מומלץ לבדוק מי עומד מאחורי הדף, ואם אין אדם או גוף מוכר - לדווח על התחזות.



הבחירות המוניציפליות המתקרבות אינן סיבה לעשות שימוש לרעה ברשת, להכפיש וללכלך את השיח. המוטיבציה צריכה להיות הרצון לנצח בזכות ולא בגלל. מערכת בחירות היא הזדמנות נפלאה לחשב מסלול מחדש ולהנהיג שפה ודיון אחרים: נקיים, מכבדים ומכילים.



בשבועות האחרונים, ולקראת הבחירות המקומיות, התגבשה קואליציה של ארגונים מובילים במדינה, מכל קצוות הקשת הפוליטית, ששמה לה למטרה לחולל את השינוי ולייצר אקלים לדיאלוג בריא בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית: היעד הוא ניסוח של אמנה שתגדיר מחדש את גבולות השיח ואת הערכים שאנו דורשים מנבחרי הציבור לעמוד בהם: אמנת השיח הישראלי. לנבחרי הציבור שלנו ישנה אחריות לבחור את הטון, לסלול את הדרך ולשמש דוגמה לציבור כולו גם בתקופת בחירות. 



הכותבת היא מנהלת "נטיקה", כלים להתנהלות דיגיטלית באיגוד האינטרנט הישראלי.