אם אכן, כפי שגורסים חלק מהפרשנים המדיניים, רעיון הקונפדרציה הירדנית־פלסטינית הגיע לנשיא ארצות הברית מסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו, זה מצער. סביר להניח, לפי ניסיון העשור האחרון שאם כך, זהו עוד ניסיון טרפוד מפואר של נתניהו, שכותב את ספר התירוצים השלם מחדש על מנת למנוע פיוס וסיום הסכסוך הישראלי־פלסטיני.

אבו מאזן דווקא לא נבהל. הוא שלף דרישה משלו: ישראל תהיה חלק מהקונפדרציה. מי שהמונח חדש לו, רצוי שיכיר את ההיסטוריה שלו באזורנו ובעולם בכלל. התנועה הציונית קיבלה בעבר את רעיון הקונפדרציה כפתרון לסכסוך עם הפלסטינים. שמה של התוכנית שעברה ברוב גדול בעצרת האו"ם בנובמבר 1947 היה "תוכנית חלוקה עם איחוד כלכלי".

התוכנית שרטטה קונפדרציה בין המדינה היהודית למדינה הערבית, בלי לקרוא לה בשמה. המדינה היהודית והמדינה הערבית היו אמורות לחלוק מערכת מכסים משותפת, בנק מרכזי משותף ומטבע משותף, מערכת הרכבות הייתה אמורה להיות משותפת, הגבולות בין שתי המדינות היו אמורים להיות פתוחים, אזרחי המדינה הערבית יכלו לגור מגורי קבע במדינה היהודית וההפך. בשנים האחרונות, תנועת "ארץ לכולם", מקדמת את רעיון הקונפדרציה הישראלית־פלסטינית. התנועה מורכבת משתי קבוצות, ישראלית ופלסטינית. אבו מאזן מכיר היטב את הרעיון, מכיוון שאנשיו והוא בעצמו נפגשו עם הקבוצה הפלסטינית של "ארץ לכולם".

הרעיון מבוסס על שיתוף פעולה לצד עצמאות. קחו את רעיון שתי המדינות העצמאיות, ישראל ופלסטין, החיות זו לצד זו, והוסיפו לו נדבך חשוב: שיתופי פעולה מערכתיים. לקונפדרציה יש מוסדות משותפים, תיאום מקסימלי וחופש תנועה מוגבל או מלא בין המדינות. האיחוד האירופי הוא מודל כזה. המודל של "ארץ לכולם" מחבר בין קץ הסכסוך באמצעות חלוקת הארץ לשתי מדינות ריבוניות ושיתופי פעולה במסגרת המולדת המשותפת, מהים עד לנהר.

ההיסטוריה מלאה דוגמאות של טריקים פוליטיים, שהביאו לתוצאה הפוכה. דוד המלך ניסח זאת בתהילים: "בור כרה ויחפרהו, וייפול בשחת יפעל". הטריק ששלף נתניהו יכול לשים את ישראל והרשות הפלסטינית על מסלול ישן־חדש, ולהביא לפריצת דרך מדינית. זה יכול להיות לצנינים בעיני מתנגדי הסכם ומובילי הסיפוח, אך בשורה חשובה לרוב הציבור הישראלי והפלסטיני, שעל פי הסקרים עדיין רוצה פיוס וחלוקת הארץ לשתי מדינות. גבול בין מדינה פלסטינית למדינת ישראל הוא הכרחי, כי אנחנו, היהודים, רוצים מדינה שבה נבטא את הזהות והמורשת שלנו. כך גם הפלסטינים. אבל גבול לא מחייב הפרדה פיזית בין אוכלוסיות. היינו שם פעם, נוכל להיות שם גם בעתיד.

הכותב הוא מראשי תנועת "ארץ לכולם".