בימים אלה, כאשר מפלגות מתפרקות וקמות חדשות לבקרים, לעתים לא ברור מהו החזון שמציגה כל אחת מהן, באיזו ממשלה ובאילו תנאים תשב או תרכיב, ועל מה לא תסכים לוותר. נושאים אלה רלוונטיים במיוחד עבור מפלגות המרכז, אשר האידיאולוגיה שלהן נראית אמורפית או גמישה מאוד. בבחירות הקרובות, צפויות להתמודד כמה רשימות שאפשר להגדירן כמפלגות מרכז. למשל חוסן ישראל בראשותו של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ; יש עתיד בראשות יאיר לפיד; ומפלגתה של אורלי לוי־אבקסיס. בתנאים מסוימים ניתן להתייחס גם למפלגת העבודה כמי ששייכת לקטגוריה זו. 

מפלגות אלו עשויות להתאחד או לשלב כוחות כגוש פוליטי לפני או אחרי הבחירות, וגם להיות חלק כמעט בלתי נפרד מכל ממשלה עתידית. לכן, בבואן לקבל את אמון הבוחרים, ובהנחה כי יחזיקו בתפקידי מפתח בעתיד, עליהן לנסח את אותם קווים אדומים אשר יציגו בפני כל ממשלה.

אותם קווים אדומים חיוניים במיוחד למפלגתו של גנץ, אשר קמה כתנועה פוליטית חדשה ומבטיחה ונראית כעמוד השדרה הפוליטי של מחנה המרכז העתידי. קיים סיכוי גבוה שחוסן ישראל תהיה חלק מהממשלה הבאה, ולכן על גנץ להציג עקרונות בסיסיים שעליהם יסרב להתפשר. העקרונות חייבים להיות מבוססים בראש ובראשונה על היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ומדינת חוק מוסרית.
 

לוי-אבקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לוי-אבקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


הקווים האדומים החשובים ביותר הם מניעת כל פגיעה בדמוקרטיה הישראלית וברשויות המשפט, שנתונות כעת תחת מתקפה מצד בכירים בליכוד ומצד השרים בנט ושקד, אשר הקימו את תנועת הימין החדש. על מפלגות המרכז לדרוש כי בכל ממשלה שבה ייקחו חלק תיפסק המתקפה על בג"ץ, בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות. לשם כך, על מפלגות אלה למנוע מפוליטיקאים מהימין הקיצוני וכאלה אשר מעוניינים לפגוע בכוחה של הרשות השופטת לכהן כשרי משפטים, וכן לדרוש את תיקונו של חוק הלאום באופן שיתאים למגילת העצמאות, שקובעת לצד זהותה היהודית של המדינה שוויון זכויות לכל האזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין.

מפלגתו של גנץ גם חייבת לדרוש בכל ממשלה אשר תהיה חלק ממנה את תיק הביטחון, על מנת למנוע מצב שבו תפקיד זה יופקר בידי בנט ואישים בעלי אידיאולוגיה קיצונית. תיק הביטחון הוא תפקיד מפתח לקבלת החלטות הרות גורל באופן אחראי ומקצועי, וכן למניעת סיפוח יהודה ושומרון וצעדים נוספים, אשר עלולים לפגוע בהיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית.
 
לפיד. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
לפיד. צילום: תומר נויברג, פלאש 90


כל מפלגת מרכז אשר תשב מסביב לשולחן הממשלה צריכה לזכור כי היא שומרת סף של החוק והמשפט במדינה, וככזו, חבריה לא יסכימו לכהן תחת ראש ממשלה אם יועמד לדין לאחר שימוע. כמו כן, על מפלגות המרכז לפעול לנטרול כוחם ההרסני של מפלגות ופוליטיקאים לאומניים, אשר רומסים זכויות אזרח ופוגעים בדמוקרטיה הישראלית ובעקרון הפרדת הרשויות.

בכל ממשלה אשר ירכיבו או ייקחו בה חלק, על מפלגות המרכז לפעול לצמצום אי־השוויון הכלכלי והחברתי במדינה, למגר את העוני ולקבל החלטות המבוססות על הטוב המשותף ולא על בסיס סקטוריאלי בלבד.
 
קווים אדומים אלה הם המינימום שעליו אסור למפלגות המרכז לוותר. הם מהווים את עצם ההצדקה לקיומן, בתקווה שירכיבו ממשלה עתידית או לכל הפחות יהיו חלק משמעותי בה, תוך נטרול כוחם של גורמים קיצוניים ולא ממלכתיים.